Adamczyk: Zielony Ład szansą dla kolei emitującej mniej zanieczyszczeń
Europejski Zielony Ład to szansa dla kolei, która emituje trzy razy mniej zanieczyszczeń niż transport samochodowy i osiem razy mniej niż lotniczy - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Zdaniem ministra Zielony Ład to "nadzieja, szansa, że nasz transport, kolejowy, lotniczy, drogowy, będzie rzeczywiście transportem XXI wieku".
W opinii ministra Europejski Zielony Ład stwarza okazję dla przewoźników kolejowych, m.in. w ramach celu 90-proc. redukcji emisji dwutlenku węgla do atmosfery do 2050 r. "Mam nadzieję, że wysiłki we wszystkich państwach Unii Europejskiej będą szczere i będą skutkowały faktycznym obniżeniem emisji" - powiedział Adamczyk. Minister przyznał, że chciałby, żeby wzorem UE podążali również organizatorzy transportu z państw pozaunijnych.
- Kolej stoi przed szansą i mamy nadzieję, że dzięki polityce Zielonego Ładu będziemy mogli zwiększyć udział transportu kolejowego w całym sektorze transportowym - powiedział minister infrastruktury. - Dzisiaj kolej emituje średnio trzy razy mniej zanieczyszczeń do atmosfery aniżeli transport drogowy i osiem razy mniej niż transport lotniczy - dodał Adamczyk.
Zobacz również:
Zdaniem ministra w perspektywie Zielonego Ładu "jest o co walczyć", gdyż stwarza on szansę również na wykorzystanie środków finansowych z Unii Europejskiej. Adamczyk przypomniał, że łączna wartość angażowana w strategię Zielonego Ładu to bilion euro. - Mam nadzieję, że część tych środków finansowych zasili transport kolejowy w Polsce, a my z kolei musimy dbać o to, żeby modyfikować sieci transportowe, zmieniać ramy prawne w zakresie opłat, choćby w zakresie dostępu do sieci kolejowej. To jest rozwiązanie, które mam nadzieję zostanie przyjęte w kształcie, jaki sobie wyobrażamy, i spowoduje obniżenie emisji dwutlenku węgla przez przeniesienie ruchu pasażerów i ruchu cargo na tory" - dodał minister.
Europejski Zielony Ład to strategia, która ma dostosować Unię do neutralności klimatycznej. Wspólnota chce ją osiągnąć do 2050 r. W tym celu do 2030 r. UE chce ograniczyć emisję gazów cieplarnianych o 55 proc. Europejski Zielony Ład ma pomóc w stworzeniu zrównoważonej gospodarki Unii, dzięki czemu wypełnienie celów klimatycznych nie odbędzie się kosztem rozwoju.