​Adamczyk: Zielony Ład szansą dla kolei emitującej mniej zanieczyszczeń

Europejski Zielony Ład to szansa dla kolei, która emituje trzy razy mniej zanieczyszczeń niż transport samochodowy i osiem razy mniej niż lotniczy - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.Andrzej LangePAP
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

Zdaniem ministra Zielony Ład to "nadzieja, szansa, że nasz transport, kolejowy, lotniczy, drogowy, będzie rzeczywiście transportem XXI wieku".

W opinii ministra Europejski Zielony Ład stwarza okazję dla przewoźników kolejowych, m.in. w ramach celu 90-proc. redukcji emisji dwutlenku węgla do atmosfery do 2050 r. "Mam nadzieję, że wysiłki we wszystkich państwach Unii Europejskiej będą szczere i będą skutkowały faktycznym obniżeniem emisji" - powiedział Adamczyk. Minister przyznał, że chciałby, żeby wzorem UE podążali również organizatorzy transportu z państw pozaunijnych.

- Kolej stoi przed szansą i mamy nadzieję, że dzięki polityce Zielonego Ładu będziemy mogli zwiększyć udział transportu kolejowego w całym sektorze transportowym - powiedział minister infrastruktury. - Dzisiaj kolej emituje średnio trzy razy mniej zanieczyszczeń do atmosfery aniżeli transport drogowy i osiem razy mniej niż transport lotniczy - dodał Adamczyk.

Zdaniem ministra w perspektywie Zielonego Ładu "jest o co walczyć", gdyż stwarza on szansę również na wykorzystanie środków finansowych z Unii Europejskiej. Adamczyk przypomniał, że łączna wartość angażowana w strategię Zielonego Ładu to bilion euro. - Mam nadzieję, że część tych środków finansowych zasili transport kolejowy w Polsce, a my z kolei musimy dbać o to, żeby modyfikować sieci transportowe, zmieniać ramy prawne w zakresie opłat, choćby w zakresie dostępu do sieci kolejowej. To jest rozwiązanie, które mam nadzieję zostanie przyjęte w kształcie, jaki sobie wyobrażamy, i spowoduje obniżenie emisji dwutlenku węgla przez przeniesienie ruchu pasażerów i ruchu cargo na tory" - dodał minister.

Europejski Zielony Ład to strategia, która ma dostosować Unię do neutralności klimatycznej. Wspólnota chce ją osiągnąć do 2050 r. W tym celu do 2030 r. UE chce ograniczyć emisję gazów cieplarnianych o 55 proc. Europejski Zielony Ład ma pomóc w stworzeniu zrównoważonej gospodarki Unii, dzięki czemu wypełnienie celów klimatycznych nie odbędzie się kosztem rozwoju.

PAP
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas