Ten kolos był najcięższym zwierzęciem na Ziemi. Mógł ważyć ponad 300 ton

Na peruwiańskiej pustyni znaleziono fragmenty szkieletu należącego do jednego z największych zwierząt żyjących na Ziemi. Ważący 340 ton wieloryb Perucetus colossus wzbudził fascynację świata nauki.

Na pustyni znaleziono częściowo zakopany szkielet wieloryba składający się z kilku kręgów, żeber i kawałka kości miednicy.Alberto Gennari/Associated Press/East NewsEast News

Dolina Ica w południowo-wschodnim Peru jest obecnie piaszczystą pustynią, ale 39 mln lat temu była morzem. To tutaj żyło prawdopodobnie najcięższe zwierzę na Ziemi.

Na pustyni znaleziono częściowo zakopany szkielet prawdopodobnie wielkiego i najcięższego wieloryba składający się z kilku kręgów, żeber i kawałka kości miednicy.

Najcięższy kolos na Ziemi

Naukowcy szacują, że szkielet tego wieloryba waży nawet trzy razy więcej niż szkielet płetwala błękitnego, uznawanego za największe zwierzę żyjące na Ziemi. Naukowcy obliczyli, że Perucetus colossus - bo tak nazwali kolosa - mógł ważyć od 80 do 340 ton. Na podstawie rozmiaru i wagi znalezionych kości odkrywcy szacują, że cały szkielet ważyłby od 5,3 do 7,6 ton.

Paleontolodzy obliczyli, że zwierzę zmarło między 39,8 a 37,8 mln lat temu. Kolos należałby do rodziny basilosauridae, pierwszych waleni, które przeniosły się z lądu do morza około 50 mln lat temu.

Badacze szacują, że nowo odkryty gatunek wieloryba sprzed 40 mln lat mógł być nawet trzy razy cięższy od gigantycznego płetwala błękitnego123RF/PICSEL

Cięższy niż płetwal błękitny

Giovanni Bianucci z Uniwersytetu w Pizie zwraca w związku z tym uwagę, że Perucetus colossus nie jest największym dotychczas odkrytym zwierzęciem, ale średnia wagi kolosa mogła wynieść 170 ton, czyli więcej niż wynosi średnia waga płetwali błękitnych.

"Największy z kręgowców morskich to płetwal błękitny (Balaenoptera musculus) oraz niektóre zauropody (np. Argentinosaurus) z kręgowców lądowych" - wyjaśnia specjalista.

Naukowcy fascynują się tym, że po analizie zaledwie kilka kręgów i żeber, można poznać kilka kluczowych szczegółów z życia tego ogromnego wieloryba. Szczególnie że ten osobnik nie miał według nich tak ciężkich i masywnych kości.

Czym żywił się ten wielkolud? Badacze na łamach "Nature" sugerują, że Perucetus colossus mógł być padlinożercą i wyłapywał to, co opadło na dno. Być może były to krewetki, ryby i inne zwierzęta.

Peruwiańscy paleontolodzy rozpoczęli zbiórkę pieniędzy dla badaczy, którzy znaleźli pierwsze kręgi, aby ci mogli kontynuować poszukiwania pozostałych części tego i innych wielorybów.

Przestępstwa przeciwko przyrodziePolsat News