Sklonowana małpa dożyła rekordowego wieku. Jest też druga strona medalu

Sklonowana małpa z gatunku rezusa skończyła dwa lata, a tym samym przeżyła rekordowo długo. Poprzednie próby klonowania tego gatunku kończyły się niepowodzeniem - potomstwo umierało kilka godzin po porodzie albo nie rodziło się w ogóle. Dla wielu ekspertów takie eksperymenty są jednak wątpliwe z punktu widzenia etycznego.

Makak rezus to gatunek ssaka naczelnego z podrodziny koczkodanów
Makak rezus to gatunek ssaka naczelnego z podrodziny koczkodanówGUILLAUME SOUVANT/AFP/East NewsEast News

Owca Dolly, która została uśpiona w 2003 r. została sklonowana w 1996 r. przez naukowców z Instytutu Roslin w Szkocji. Była też pierwszym zwierzęciem sklonowanym z komórek somatycznych dorosłego osobnika metodą transferu jąder. Ta standardowa technika klonowania zazwyczaj skutkuje wyjątkowo niskim współczynnikiem urodzeń sklonowanych zarodków.

Neuronaukowcy z Chin inną metodą sklonowali makaka królewskiego (Macaca mulatta), a zwierzę skończyło już 2 lata. Badacze z Szanghaju i Pekinu twierdzą, że ograniczyli rozwój wad, a dzięki temu zarodek przetrwał. O sprawie poinformowało czasopismo naukowe "Nature".

Sklonowany rezus przeżył dwa lata

Dla naukowców 2-letni makak o imieniu Retro jest symbolem pierwszego udanego klonowania tego gatunku. W wyniku prób klonowania zazwyczaj giną nie tylko zarodki, ale i umiera większość samic, którym wszczepia się klonowane embriony.

Testy na makaku królewskim będą mieć prawdopodobnie ciąg dalszy. Naukowcy chcą wykorzystać małpę w testach skuteczności leków i innych badaniach behawioralnych.

"Moglibyśmy wyprodukować dużą liczbę genetycznie jednolitych małp, które można wykorzystać do testów skuteczności leków" - mówi Nature Mu-ming Poo, dyrektor Instytutu Neuronauki Chińskiej Akademii Nauk w Szanghaju.

Makak królewski jest często wykorzystywany przez badaczy w rozmaitych testach. Eksperymenty na tym gatunku są wykonywane od wielu od lat, ponieważ rezus jest fizjologicznie podobny do człowieka.

Eksperymenty na zwierzętach. Etyka

Eksperymenty na zwierzętachsą wykonywane zazwyczaj w celu realizacji określonego celu naukowego lub edukacyjnego. Z testów na psach, małpach, szczurach, czy królikach korzystają zwłaszcza branże kosmetyczne i farmaceutyczne. Naukowcy wykorzystują sklonowane małpy np. do modelowania chorób, takich jak depresja. Zwierzęta służą im do oceny skuteczności i bezpieczeństwa stosowania leków, w tym leków przeciwdepresyjnych.

Takie eksperymenty mają jednak grono zagorzałych przeciwników. Kampanie na rzecz rezygnacji z testów na zwierzętach promują polskie i światowe organizacje na rzecz zwierząt, a także znane osoby: m.in. aktorka Maja Hirsch, czy Paul McCartney.

Królewskie Towarzystwo Zapobiegania Okrucieństwu wobec Zwierząt podkreśla, że naczelne nie są narzędziami do badań, a czującymi i mądrymi zwierzętami. Organizacja nie popiera eksperymentów wykonywanych na zwierzętach.

Jak pomagać jeżom w zimie?Program Czysta Polska