Naukowiec z Uniwersytetu Łódzkiego opisał nowy gatunek i rodzaj węża

Biolog i herpetolog prof. Philippe Kok z Uniwersytetu Łódzkiego sklasyfikował nowy rodzaj i gatunek węża pochodzącego z Ameryki Południowej. Nazwę nieznanego wcześniej gada naukowiec zadedykował prof. Andrzejowi Krukowi, dziekanowi swojego wydziału.

W Ameryce Południowej w 2021 r. odkryto nowy gatunek i rodzaj węża. Opisał go naukowiec z Uniwersytetu ŁódzkiegoRemy Ismail/Uniwersytet Łódzki/DB Meansmateriały prasowe

Nowy gatunek węża nazwano Paikwaophis kruki. To niewielki okaz znaleziony dwa lata temu podczas wyprawy "National Geographic" do odległego, mglistego lasu na wyżynach zachodniej Gujany. Wyniki badań prof. Philippe'a Koka opublikowano na łamach "Zoological Journal of the Linnean Society".

Wąż został nazwany na cześć polskiego profesora

Prof. Philippe Kok zajął się identyfikacją i analizą zwierzęcia. "Po dokładnym zbadaniu zewnętrznej morfologii okazu i dokonaniu trójwymiarowej rekonstrukcji jego szkieletu, a także analizach molekularnych, okazało się, że mały wąż należy do nieopisanego rodzaju z rodziny Dipsadidae" - podaje Uniwersytet Łódzki.

Ta duża rodzina węży obejmuje około 100 rodzajów i ponad 800 gatunków, głównie występujących w regionie neotropikalnym. Teraz zyskała nie tylko nowy gatunek, ale i nowy rodzaj.

Prof. Kok i jego amerykański kolega dr D. B. Means (który znalazł węża w 2021 r.) nazwali nowy rodzaj Paikwaophis, co odnosi się do miejsca, w którym zebrano okaz - w pobliżu rzeki Paikwa w zachodniej Gujanie.

Nazwa gatunkowa kruki jest wyrazem uznania dla prof. Andrzeja Kruka, dziekana Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska UŁ, za "jego przyjaźń i wyjątkowy wkład w podnoszenie jakości badań na Uniwersytecie Łódzkim".

Wąż Paikwaophis kruki został nazwany na cześć prof. Andrzeja Kruka z UŁ. Jedyny znaleziony dotąd osobnik mierzył 18 cmDB Means/Uniwersytet Łódzkimateriały prasowe

Mały wąż, wielkie odkrycie

Nowy wąż jest malutki. Gdy go znaleziono, miał zaledwie 18 centymetrów długości. Gad ma czerwone oczy, które naukowcy opisują jako "piękne" i "intrygujące". Do tej pory znaleziono wyłącznie jeden okaz.

Osobnik pełzał wśród liściastej ściółki na glebie torfowej w odległym, nieskazitelnym lesie zawieszonym wśród chmur, położonym między dwiema piaskowcowymi górami stołowymi (tepui): Roraima-tepui i Wei-Assipu-tepui.

Najbliższym krewnym Paikwaophis jest rodzaj Xenopholis, który jest szeroko rozpowszechniony w Ameryce Południowej. Jednak te dwa rodzaje są morfologicznie "uderzająco różne" - podkreślają naukowcy.

Paikwaophis kruki prawdopodobnie żyje całkowicie lub częściowo pod ziemią. To może wyjaśniać, dlaczego nigdy wcześniej go nie widziano. Po prostu strasznie ciężko go znaleźć. Gad spędza większość swojego życia w glebie, tylko nieregularnie wychodząc na powierzchnię.

Nowy wąż nie jest jadowity i żywi się małymi jaszczurkami.

Dlaczego boimy się węży?Program Czysta Polska