Tajemnicza krwistoczerwona meduza. Rzadki, nieznany nauce gatunek?

Niezwykłą meduzę udało się wypatrzyć około 700 metrów pod wodą podczas ambitnej ekspedycji badawczej u wybrzeży USA. Według naukowców może to być nieznany dotąd gatunek.

Nowy gatunek meduzy odkryty przez badaczy NOAA.
Nowy gatunek meduzy odkryty przez badaczy NOAA.NOAA NOAA

Naukowcy porównali meduzę do "pływającego czerwonego beretu z frędzlami". Według nich potencjalnie nowy gatunek należy do rodzaju o nazwie Poralia. Dotąd miał on tylko jednego przedstawiciela, Poralia rufescens. Meduzy tego gatunku kształtem przypominają dzwony, mają 30 macek i żyją w głębokich wodach oceanicznych na całym świecie, jednak najczęściej spotyka się je na Karaibach.

Krwistoczerwona meduza macek ma jeszcze więcej, co było właśnie dla badaczy sugestią, że tego rodzaju stworzenia jeszcze nigdy nie widziano.

Na nagraniu z ekspedycji amerykańskiej Narodowej Agencji Oceanów i Atmosfery u wybrzeży miasta New Port na Rhode Island tajemnicze zwierzę pierwszy rozpoznał Quinn Girasek, stażysta NOAA studiujący biologię w Juniata College w Pensylwanii. Podczas całej ekspedycji, która była prowadzona od 30 czerwca do 29 lipca, zespół naukowców wykonał 25 nurkowań za pomocą zdalnie kierowanego pojazdu podwodnego (ROV) na głębokości od 250 do nawet 4 tys. metrów. Pozwoliło to na obserwację wielu wyjątkowych zwierząt żyjących w oceanicznych głębinach.

Nowe gatunki

Krwistoczerwona meduza to nie jedyny nowy gatunek, jaki odkryto w ostatnim czasie. W tym miesiącu do grona gatunkowych nowości zaliczono chrząszcza, którego skamieniałość... jest obecna w amerykańskim Denver Museum of Nature & Science "Prehistoric Journey" od 1995 r. Jednak dopiero po czasie zorientowano się, że to przedstawiciel nowego, nieznanego gatunku. Badacze nadali insektowi nazwę na cześć słynnego popularyzatora przyrody Davida Attenborough. Chrząszcza nazwano Pulchritudo Attenboroughi, czyli "Piękność Attenborough".

Natomiast w czerwcu bieżącego roku naukowcy z Uniwersytetu Yale w USA odkryli kolejny gatunek arbogóralków - niedużych zwierząt mieszkających w wilgotnych lasach równikowych Afryki. To, że mają do czynienia z nowym gatunkiem, poznali po ich... szczekaniu.

Źródło: Live Science, IFLScience, Zielona Interia