Psy płaczą ze szczęścia gdy widzą swoich właścicieli

Do tej pory zakładano, że ludzie są jedynymi stworzeniami na świecie, które są zdolne do płaczu z powodu silnych emocji - smutku lub szczęścia. Naukowcy z Japonii są jednak zdania, że podobne zachowanie można zaobserwować u najlepszych przyjaciół człowieka, czyli psów. Czworonogi potrafią płakać ze szczęścia, na przykład gdy ich właściciele wracają do domu - przekonują badacze.

Z badań japońskich naukowców wynika, że psy nie tylko ekscytują się powrotem swoich opiekunów, ale i potrafią uronić łzy ze szczęścia na ich widok. Wśród 18 psów, które przebadali naukowcy zaobserwowano średnio 10-procentowy wzrost łzawienia gdy czworonogi witały się ze swoimi właścicielami.

Zobacz także: Wybrano najbrzydszego psa na świecie

Płacz u psów może mieć różne znaczenia

Jak wiemy, płacz u ludzi może być związany z wieloma emocjami - smutkiem, radością, frustracją, itp. Do tej pory sądzono, że jesteśmy jedynym gatunkiem, u którego płacz ma tyle znaczeń. Dzięki nowemu odkryciu naukowców może się jednak okazać, że płacz u psów również może mieć więcej powiązań, prawie jak u człowieka.

W innym eksperymencie czworonogom zaaplikowano do oczu oksytocynę, znaną także jako "hormon szczęścia". Zwiększony poziom tej substancji sprawił, że psy roniły więcej łez. To może oznaczać, że łzawienie u psów powiązane jest z pozytywnymi emocjami. To właśnie z nimi powiązana jest naturalna produkcja oksytocyny w organizmie. Dzieje się tak np. gdy zwierzęta witają się ze swoimi właścicielami.

Przełomowe odkrycie

"Nigdy nie słyszeliśmy o odkryciu mówiącym, że zwierzęta płaczą w radosnych sytuacjach, takich jak powrót właściciela. Byliśmy podekscytowani, bo byłoby to pierwsze takie badanie na świecie" - powiedział Takefumi Kikusui z Uniwersytetu Azabu w Japonii.