Problemy ze snem? Niebieskie światło powoduje zaburzenia snu i nie tylko

Naukowcy z University of Exeter opublikowali niedawno wyniki badań nad wpływem sztucznego światła na ludzi i zwierzęta. Zarówno my, jak i owady oraz zwierzęta odczuwamy negatywne skutki emisji niebieskiego światła.

Światła w USA w 2012 r. widziane z satelity
Światła w USA w 2012 r. widziane z satelityGetty Images

Sztuczne oświetlenie powoduje u ludzi tłumienie melatoniny, która przyczynia się do spokojnego i dobrego rytmu snu. U owadów i nietoperzy, które prowadzą nocny tryb życia, powoduje zmianę zachowań. Dodatkowo z rozświetlonych miast trudno dostrzec gwieździste niebo, a to jeszcze bardziej oddala ludzi od natury.

Los Angeles w świetle
Los Angeles w świetleGetty Images

Naukowcy zbadali skalę i skutki wykorzystania świateł LED i w ogóle sztucznego oświetlenia w Europie. Wzięli też pod uwagę oświetlenie fluorescencyjne. Wykazali, że niebieskie światło pochodzące z diod LED zagraża zdrowiu i wpływa na zdolność odbierania bodźców u ludzi i zwierząt.

Niebieskie światło

Naukowcy twierdzą, że sztuczne oświetlenie emituje fale jasnego lub niebieskiego światła, które są jednymi z zagrożeń biologicznych i środowiskowych. Jeżeli przebywamy zbyt długo w oświetlonych “na jasno i niebiesko" miejscach fale światła mogą zaburzać produkcji melatoniny. To hormon, który pomaga ludziom zasnąć. Melatoninę przyjmują często osoby, które nie mogą spać i znajduje się ona w wielu suplementach, ułatwiających zasypianie.

Ilustracja zegara biologicznego
Ilustracja zegara biologicznegoGetty Images

Badacze stwierdzili, że z zaburzeniami snu spowodowanych nadmiernym oświetleniem borykają się zwłaszcza Hiszpanie, Rumuni i Anglicy. Angielscy naukowcy sprawdzają również mechanizmy reagowania na światło u ciem i innych owadów. Odkryli, że emisja niebieskiego światła wpływa również owadzie zmysły i reagowanie na światło. Również nietoperze reagują na sztuczne światło, a objawia się to w ich sposobie żerowania i ruchu.

LED

Pomimo negatywnego wpływu sztucznego światła LED, nie można zapomnieć o korzyści, jaka płynie z użycia tej technologii. Oświetlenie LED przyczynia się do zwiększenia efektywności energetycznej poprzez zmniejszenie kosztów energii i emisji dwutlenku węgla. Badacze z Exeter University dodają jednak, że czerpanie korzyści z nich zależy od m.in. od intensywności emisji światła.

Niemcy: Zwrot w energetyce wiatrowej. Co poszło nie tak? Deutsche Welle