Ile mrówek chodzi po świecie?

Pomimo swoich niewielkich rozmiarów pełnią bardzo istotne funkcje w ekosystemie. Są jednymi z organizmów, o których wcale dużo nie wiemy. A czy zdajemy sobie sprawę, ile mrówek jest na Ziemi i dlaczego ta informacja jest istotna?

Ile mrówek mieszka na Ziemi?
Ile mrówek mieszka na Ziemi?Getty Images

Naukowiec Mark Wong postanowił policzyć, ile mrówek chodzi obecnie po Ziemi. Aby uzyskać odpowiedź na to pytanie, musiał przebyć długą drogę, a praca ta nie należała to najłatwiejszych. Wykonano łącznie blisko 500 badań w różnych obszarach świata.

Małe a kluczowe mrówki

Według informacji opublikowanej w czasopiśmie naukowym PNAS, po naszej planecie wędruje 20 biliardów (20 z 15 zerami) mrówek! Biliard to liczba o wartości: 1 000 000 000 000 000 = 1015. Ale dr Wong przyznaje, że być może zebrano za mało informacji na temat liczby mrówek, znajdujących się na drzewach lub pod ziemią, a także tych martwych. "Oznacza to, że nasze odkrycia są nieco niekompletne" - dodaje.

"Mrówki stanowią dwie trzecie biomasy wszystkich owadów. Istnieją miliony gatunków organizmów i prawie nic o nich nie wiemy" - mówi specjalista ds. mrówek, Edward O. Wilson. Choć to nie do wiary, liczba mrówek przekłada się na wagę biomasy, większą niż łączna waga biomasy ze wszystkich dzikich ptaków i ssaków na świecie łącznie - twierdzą naukowcy.

Po co liczy się mrówki?

Mrówki są integralną częścią w utrzymaniu delikatnej równowagi naszego ekosystemu. Roznoszą nasiona i spulchniają glebę. Padają też ofiarą wielu zwierząt, a ich ilość podkreśla, że pełnią niezastąpioną rolę ekologiczną na Ziemi. Dr Wong przyznaje, że liczenie mrówek pozwala uzyskać cenne informacje na temat tempa, w jakim zmienia się nasz klimat. Naukowcy starają się oszacować, ile mrówek, a także innych zwierząt i owadów, istnieje na Ziemi ze względu na kryzys klimatyczny. Wiele organizmów jest narażonych na wyginięcie, a co za tym idzie, równowaga w przyrodzie zostaje zachwiana.

Mrówki zbierają rośliny i igły z drzew do budowy gniazda
Mrówki zbierają rośliny i igły z drzew do budowy gniazdaGetty Images

Naukowcy muszą rygorystycznie i wielokrotnie badać oraz opisywać bioróżnorodność i zwracać uwagę na różne siedliska, zanim zostaną utracone - dodaje Mark Wong.

Dlatego dr Wong uważa, że regularne badanie populacji mrówek jest niezwykle istotne, aby zrozumieć dynamicznie zmieniające się życie na Ziemi.