Grypą zaraziliśmy się od ryb. Wirus mógł powstać już 600 mln lat temu

Wirus grypy znaleziony w organizmie jesiotra przypomina bardzo przodka wszystkich znanych form grypy. Naukowcy są zdania, że wirus najpierw wyewoluował u ryb.

Co mają wspólnego jesiotry z ludzką grypą? Wbrew pozorom prawdopodobnie całkiem sporo. Naukowcy odkryli, że wirusem mogliśmy zarazić się właśnie od ryb123RF/PICSEL

Badanie jesiotra syberyjskiego schwytanego przez naukowców przyniosło niezwykły rezultat. W ciele ryby badacze odkryli wirusa grypy, którego sekwencja genetyczna przypomina niezwykle przewidywanego przez naukowców przodka wszystkich szczepów grypy.

Skąd się wzięła grypa? Odpowiedzią mogą być ryby

Odkrycie sugeruje, że wirusy grypy powstały w rybach ok. 600 mln lat temu i ewoluowały wraz ze swoimi żywicielami, przystosowując się do zarażania kolejnych grup zwierząt. Wirusy grypy powodują choroby u wielu kręgowców, w tym ludzi, ptaków, kotów, wielorybów i delfinów. Ale niewiele wiadomo na temat ich początkowej ewolucji.

W 2018 r. naukowcy zidentyfikowali wirusa grypy u śluzicy - prymitywnego morskiego stworzenia należącego do grupy, która była przodkiem wszystkich kręgowców. Porównując jego sekwencję genetyczną z innymi wirusami grypy w celu zrekonstruowania drzewa genealogicznego wirusa, naukowcy odkryli, że ten, którego próbki znaleziono śluzicy, był prawdopodobnie najbliższy ich przodkowi, co sugeruje, że wirusy te mogły pochodzić od ryb.

Od tego czasu naukowcy odkryli wirusy grypy u wielu ryb. Nadal nie jest jasne, w jaki sposób jest przenoszony i jak infekcja wpływa na ryby.

Ryby kichały zanim życie wyszło na ląd

Mary Petrone z University of Sydney i jej współpracownicy właśnie znaleźli więcej dowodów na to, że wirusy grypy najpierw wyewoluowały w rybach. Przeszukali dane genetyczne ryb w poszukiwaniu sekwencji podobnych do wcześniej zidentyfikowanego wirusa grypy związanego ze śluzicą. Szukali genu kodującego białko, które ma kluczowe znaczenie dla replikacji genomu wirusa.

Odkryli w ten sposób wersję wirusa grypy, która była w 25 proc. genetycznie podobna do wirusa związanego ze śluzicą. Wirus znajdował się w jelitach jesiotra. Porównując sekwencje genetyczne wszystkich znanych wirusów grypy, zespół odkrył, że wirus jesiotra wydaje się być najbardziej podobny do hipotetycznego przodka ich wszystkich.

Zrozumienie ewolucji wirusa grypy jest ważne, ponieważ może dać wgląd w jego zdolność do przeskakiwania między żywicielami i pomóc w wykryciu kolejnego wirusa o potencjale pandemicznym.

Weterynarze popełniają samobójstwa, studenci weterynarii mają depresjęINTERIA.PL