Czworonożny wieloryb z Egiptu. Naukowcy odkryli praprzodka waleni

Egipska pustynia nie wydaje się na pierwszy rzut oka miejscem, gdzie można znaleźć wieloryby. Właśnie tam jednak naukowcy odkryli nieznany dotąd gatunek walenia sprzed 43 mln lat.

Abdullah Gohar, główny autor badania dotyczącego odkrycia nieznanego dotąd wieloryba, który żył 43 mln lat temu.Mohamed Abd El GhanyReuters / Forum

Nieznany dotąd gatunek został odkryty na Pustyni Zachodniej. Przed milionami lat był tam ocean. Nowoodkryty Phimicetus anubis jest przedstawicielem najstarszych przodków wielorybów. Zwierzę żyło jeszcze częściowo na ziemi i z tego powodu ma cztery całkiem dobrze wykształcone nogi.

Najstarsze znane pozostałości prawaleni liczą 50 mln lat. Zwierzęta te pochodziły najprawdopodobniej od parzystokopytnych ssaków lądowych dobrze przystosowanych do biegania. Oznacza to, że dziś ich najbliższymi lądowymi krewniakami są zwierzęta takie, jak krowy, świnie, wielbłądy, żyrafy i hipopotamy.

Współczesne wieloryby są doskonale przystosowane do życia w wodzie, ale to dlatego, że przez miliony lat ich ciała przeszły przemiany ułatwiające życie w nowym środowisku. Ich nozdrza przesunęły się na czubek głowy, kończyny tylne zniknęły, przednie zamieniły się w płetwy, a ciało straciło prawie wszystkie włosy.

Phiomicetus anubis był zaledwie na początku drogi tych przeobrażeń. Według badań opublikowanych przez "Proceedings of the Royal Society B", zwierzę ważyło około 600 kg, mierzyło trzy metry długości i miało miał mocne szczęki do chwytania zdobyczy. Choć doskonale czuło się w wodzie, to nadal było zdolne do chodzenia po lądzie.

Częściowo zachowany szkielet został znaleziony w depresji Fajum i przeanalizowany przez naukowców z Uniwersytetu Mansoura. Dzisiejsza pustynia kiedyś była morskim dnem i jest bogatym źródłem morskich skamieniałości. - Phiomicetus anubis jest kluczowym nowym gatunkiem wieloryba i niezwykle istotnym odkryciem dla egipskiej i afrykańskiej paleontologii - twierdzi główny autor badania, Abdullah Gohar.

Choć nie jest pierwszym odkrytym przez paleontologów wielorybem z nogami, Phiomicetus anubis jest najstarszym ziemnowodonym przodkiem wieloryba odkrytym w Afryce. W 2011 r. zespół paleontologów z Peru odkrył skamieniałość czworonożnego wieloryba sprzed 43 mln lat.

Tony plastiku w oceanach. Rozkłada się do 450 lat!Deutsche Welle