Parlament Europejski zagłosował za zakazem aut spalinowych od 2035 r.

Europosłowie zagłosowali we wtorek za zakazem sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi na terenie Unii Europejskiej od 2035 r. Jest to jeden z wielu elementów unijnego pakietu ograniczania emisji gazów cieplarnianych.

Parlament Europejski zatwierdził zakaz sprzedaży samochodów spalinowych w krajach UE od 2035 r.
Parlament Europejski zatwierdził zakaz sprzedaży samochodów spalinowych w krajach UE od 2035 r.123RF/PICSEL
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

Unia Europejska chce, aby od 2035 r. w państwach członkowskich mogły być sprzedawane wyłącznie samochody, które nie emitują do powietrza dwutlenku węgla (CO2). W rzeczywistości przekłada się to na zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych z silnikiem benzynowy, Diesla oraz hybryd.

Zakaz aut spalinowych w UE już niemal pewny

We wtorek Parlament Europejski głosował nad porozumieniem w tej sprawie z Radą Europejską. Europosłowie zagłosowali za wprowadzeniem zakazu aut spalinowych. Za było 340 posłów, przeciw - 279, a 21 wstrzymało się od głosu.

Przegłosowane zmiany zaczną wpływać na producentów samochodów już za siedem lat. Europosłowie opowiedzieli się za tym, aby nowe samochody były o 55 proc. mniej emisyjne do 2030 r. w porównaniu z emisjami z 2021 r. Wcześniej ten cel miał wynosić 37,5 proc., ale został zwiększony.

Aby przepisy weszły w życie, akt prawny musi być jeszcze zatwierdzony przez Radę Europejską, a następnie opublikowany. Ostateczna akceptacja spodziewana jest w marcu.

"Koszty utrzymania samochodu elektrycznego już teraz są niższe niż w przypadku pojazdu z silnikiem spalinowym" - powiedział europoseł sprawozdawca Jan Huitema. Dodał, że ważne jest, aby klienci w Europie mieli łatwiejszy dostęp do większej liczby tanich samochodów elektrycznych.

Kto nie chce zakazu samochodów spalinowych?

Unia Europejska pracuje nad zakazem sprzedaży aut spalinowych od 2021 r. Parlament Europejski kilka razy poparł już ten projekt, m.in. w głosowaniu w czerwcu 2022 r. Po nim trwały jeszcze negocjacje z rządami państw członkowskich.

Już teraz w krajach UE samochody elektryczne i hybrydy plug-in stanowią niemal 20 proc. wszystkich nowych samochodów. Wielu największych producentów aut wyraziło swoje poparcie dla nowych przepisów, prezentując plany elektryfikacji swoich modeli. Niektóre marki samochodów nadal jednak nie zgadzają się z decyzją UE.

Bruksela przewidziała niewielkie ustępstwo od zakazu sprzedaży aut spalinowych - firmy produkujące rocznie mniej niż 10 tys. samochodów mogą do 2036 r. negocjować indywidualne cele ograniczania emisji spalin.

Śmiszek w ''Graffiti" o zakazie samochodów spalinowych: Odważnych decyzji nam brakuje Polsat News
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas