Szybciej i ekologicznie w podróży po Polsce
Ekologiczne podróżowanie po Polsce właśnie stało się też szybsze. Porównaliśmy ceny przelotów i przejazdów kolejowych na tych samych trasach oraz śladu węglowego, jaki zostawiają.
Dwie i pół godziny - tyle trwa przejazd Pendolino PKP Inter City z Warszawy do Gdańska. Od grudnia przejazd jest krótszy o 20 minut. Stało się tak dzięki kolejnemu remontowi torów. Przez wiele lat pociągi w Polsce jeździły na tyle wolno, że przelot samolotem był znacznie szybszy. Teraz to się zmieniło.
PKP Inter City podaje, że przejazd z Warszawy do Gdańska zajmuje teraz 150 minut. Z kolei LOT przelot na tej samej trasie szacuje na 55 minut. Tyle, że linie lotnicze zalecają przybycie na lotnisko dwie godziny przed odlotem. W lotach krajowych, możliwość odprawienia się jest zamykana na 30 minut przed odlotem. Do tego należy doliczyć czas dojazdu na lotnisko oraz z lotniska po przylocie. W większości przypadków porty lotnicze znajdują się poza miastami docelowymi, co znacznie wydłuża podróż (wyjątkiem jest Lotnisko Chopina w Warszawie). Pendolino odjeżdża z dworców, które mieszczą się w centrach miast.
Podobnie wygląda porównanie czas przejazdu pociągiem i samolotem z Warszawy do Krakowa. Największa różnica jest na trasie Warszawa-Wrocław. LOT zakłada 55 minut na przelot, z kolei według PKP Intercity Pendolino na pokonanie tej trasy potrzebuje 214 minut, czyli około 3,5 godziny. Nadal, wliczając dojazd na lotnisko i wymaganą "zakładkę" czasową, to pociąg jest szybszym rozwiązaniem.
Inaczej sytuacja wygląda w przypadku ceny. PLL loty krajowe wyceniają na około 200 zł w obie strony. Przejazd Pendolino w jedną stronę kosztuje około 120-150 zł. Można kupić bilet za 50 zł, ale wymaga to "upolowania" takiego biletu miesiąc wcześniej. Dodatkowo, grafik Pendolino i możliwość zakupu wychodzi do przodu tylko 30 dni. Z kolei LOT udostępnia sprzedaż na kilka miesięcy do przodu.
Na koniec wpływ na środowisko. Lot w obie strony na trasie Warszawa-Gdańsk pozostawia 0,08 ton dwutlenku węgla. Na tym samym odcinku, podróżując koleją wytwarzamy 0,03 ton CO2, czyli prawie trzy razy mniej.