Nie będzie rozbudowy największego lotniska Francji

Zarządca paryskich lotnisk zrezygnował z powiększenia lotniska Charlesa de Gaulle’a w Paryżu. Przyczyną jest nieekologiczny projekt budowy czwartego terminalu.

article cover
STEPHANE DE SAKUTINAFP
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

40 mln pasażerów więcej co roku miało latać z największego lotniska we Francji. Rozbudowa paryskiego portu lotniczego Charlesa de Gaulle’a miała kosztować 9 mld euro. Firma Aeroports de Paris (ADP) zrezygnowała z projektu po krytyce minister ds. ekologii.

Barbara Pompili w wywiadzie dla  dziennika "Le Monde" poinformowała, że rząd zwrócił się do operatora lotniska o rezygnację z "przestarzałego projektu, który nie był już zgodny z polityką środowiskową". W odpowiedzi ADP ogłosiła, że odwołuje projekt i zamiast niego wkrótce przedstawi alternatywne propozycje przebudowy strategicznie ważnych dla Paryża lotnisk Charles de Gaulle’a i Orly, by oba - jak zapowiedziano - zmieniły się w "liderów ekologicznego lotnictwa".

We  Francji trwa debata nad ustawą opartą o propozycje zeszłorocznej tzw. "obywatelskiej konwencji klimatycznej". Znalazł się tam m.in. zapis dotyczący zakazu rozbudowy lotnisk, które zwiększają emisje gazów cieplarnianych. Sygnatariusze konwencji chcą, aby prawna ochrona środowiska oraz bioróżnorodności została zapisana w konstytucji

Rząd prezydenta Emmanuela Macrona wycofał się z obietnic wdrożenia zaleceń konwencji, w tym z natychmiastowego podniesienia podatków lotniczych.

Agencja AFP przypomina, że decyzja o rezygnacji z rozbudowy pojawiła się tydzień po historycznym orzeczeniu najwyższego sądu administracyjnego we Francji. Rada Stanu uznała, że państwo nie wypełnia zobowiązań wobec walki z ociepleniem klimatu. Choć sąd nie może zmusić rządu do działań, to decyzja jest symbolicznym zwycięstwem środowisk ekologicznych.

Przewodniczący partii Zielonych Julien Bayou stwierdził, że odwołanie rozbudowy lotniska to "wielkie zwycięstwo dla ekologów" przeciwko "idiotycznemu projektowi". Z kolei część organizacji ekologicznych, np. Greenpeace France, domaga się "prawnych gwarancji" tego, że nowe plany dla paryskich lotnisk nie będą oznaczały ich rozbudowy.

Rozbudowa lotnisk coraz częściej, nie tylko we Francji, prowadzi do sporów prawnych. Oprócz zanieczyszczenia hałasem, doszła kwestia ochrony klimatu. Niedawno brytyjski sąd najwyższy uchylił decyzję o zakazie powiększenia londyńskiego lotniska Heathrow. Mimo to, rozbudowa nie jest jeszcze przesądzona.

Lotnisko Charles de Gaulle’a w 2019 r. obsłużyło ponad 76 mln pasażerów.

© 2021 Reuters
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas