Przerażające wizualizacje NASA. Właśnie tak trujemy naszą planetę

NASA udostępniła w ostatnich dniach ciekawe wizualizacje pokazujące, jak nasza planeta zmienia się pod wpływem aktywności człowieka. Chodzi nie tylko o gigantyczną emisję gazów cieplarnianych, ale również o znaczny wzrost poziomu mórz w ciągu zaledwie trzech dekad.

NASA donosi, że poziom dwutlenku węgla jest wyższy niż kiedykolwiek wcześniej
NASA donosi, że poziom dwutlenku węgla jest wyższy niż kiedykolwiek wcześniejNASA/JPL-CaltechNASA

Niszcząca planetę działalność człowieka

Działalność człowieka zwiększa ilość dwutlenku węgla w atmosferze w zastraszającym tempie, wiąże się to z ograniczonym promieniowaniem ciepła w przestrzeń kosmiczną, co powoduje ogólne ocieplenie planety. W związku z tym, że może być to trudne do zrozumienia dla wielu ludzi, ponieważ nie widzimy tego gołym okiem, NASA stworzyła wizualizacje tego, gdzie uwalniania jest największa ilość gazów cieplarnianych i jak się to zmienia w ciągu roku.

Kolejna mrożąca krew w żyłach wizualizacja dotyczy tego, jak bardzo podniósł się poziom mórz w ciągu zaledwie trzech dekad, co śledzą szczegółowo satelity. Zaanimowane przez Andrew J. Christensena dane pokazują zmiany globalnego poziomu mórz uchwycone przez satelity w latach 1992-2022. Surowe dane zostały przekształcone w obraz zrozumiały dla nas wszystkich.

Emisja gazów cieplarnianych na Ziemi

Trzy oszałamiające wizualizacje opublikowane przez NASA pokazują różne regiony świata, a dane pochodzą z 2021 roku. Na pomarańczowo oznaczona jest emisja w przypadku paliw kopalnych, na czerwono w przypadku spalania biomasy. Na zielono oznaczone zostały ekosystemy lądowe na niebiesko tradycyjnie oceany.

Nowe techniki modelowania komputerowego w Biurze Globalnego Modelowania i Asymilacji NASA pozwalają nam przeanalizować naszą atmosferę i zrozumieć niektóre z głównych czynników przyczyniających się do powstania tego uciekającego izolatora.
Wyjaśnia NASA

To, co jest najbardziej przygnębiające na tym filmie, to sposób, w jaki wymiana CO2 na lądzie i w oceanie walczy o zachowanie równowagi w atmosferze. Mimo że dwutlenek węgla stanowi zaledwie 0,04 procent gazów w ziemskiej atmosferze, to ma znaczący wpływ na rozpraszanie promieniowania cieplnego z powrotem w kierunku powierzchni, co powoduje jej nagrzewanie.

NASA donosi, że poziom dwutlenku węgla jest wyższy niż kiedykolwiek wcześniej, odkąd istnieje człowiek. Jedyne co może pomóc to drastyczne ograniczenie zużycia paliw kopalnych. W przeciwnym razie będziemy musieli coraz częściej zmagać się z takimi katastrofami jak fale nieznośnych upałów, susze, powodzie i gwałtowne burze, które będą ekstremalne niż kiedykolwiek oraz zmiany stref klimatycznych, co będzie miało niszczycielski wpływ na przyrodę.

Drastyczne podniesienie się poziomu wód

NASA opublikowała również wizualizację danych dotyczącą podniesienia się poziomu mórz. Według zebranych w latach 1993-2022 danych, poziom mórz podniósł się w przeciągu tych zaledwie 30 lat o ponad 9 centymetrów. Może dla niektórych wydaje się to nie znaczącą zmianą, jednak dzięki wizualizacji pokazującej, jak woda dociera do okna, konsekwentnie się podnosząc, już nie wydaje się to takie mało znaczące. Wydaje się wręcz przerażająco realne.

Wszystko to jest skutkiem emisji gigantycznych ilości emisji gazów cieplarnianych, które gotują naszą planetę, a skutki tego są coraz bardziej dotkliwe dla ludzi. Naukowcy szacują, że miliony osób zostaną dotknięte w najbliższych latach podnoszącymi się morzami, gdzie linie brzegowe zaczną stopniowo zanikać. Animacja została stworzona po to, aby uzmysłowić ludziom poziom zagrożenia.

Jest zaprojektowana tak, aby można ją było oglądać przez okrąg, używając wizualnej metafory patrzenia przez iluminator łodzi i oglądania lat podnoszenia się poziomu morza. Podczas odtwarzania na 85-calowym wyświetlaczu 4K oznaczenia pomiarowe na filmie są dokładne w świecie rzeczywistym.

W jaki sposób ciepło emitowanych gazów wpływa na poziom mórz

Oceany pochłaniają aż 90 procent ciepła, które ludzie wytwarzają poprzez spalanie paliw. Ocean, kilka kilometrów pod powierzchnią gromadzi to ciepło. Gdy woda morska uległa ociepleniu, rozszerza się, co powoduje podniesienie się jej poziomu. Co więcej, ciepło powoduje topnienie pokrywy lodowej i fale sztormowe, co jeszcze przyśpiesza ten proces.

Północny Atlantyk nigdy nie był tak gorący tak wcześnie, a potężna morska fala upałów dominuje nad milionami mil kwadratowych oceanu.
Napisał na Twitterze Colin McCarthy, student nauk o atmosferze na Uniwersytecie Kalifornijskim w Davis.

Naukowcy mają nadzieję, że udostępnianie ludziom tego typu wizualizacji pomoże im zrozumieć, jak poważna obecnie jest sytuacja. Najgorsze jest to, że najbardziej dotknięte przez zmiany osoby prawdopodobnie będą miały najmniejszy wpływ na to, ile gazów cieplarnianych jest codziennie produkowanych. Firmy naftowe i gazowe na całym świecie dostarczają tyle surowców, że ogromna ich ilość spalanych codziennie, gotuje naszą planetę.

Kolce w oknach. Fatalna decyzja i krzywdzenie ptakówPolsat News