Odkryto zaskakujący środek, który pomoże uratować umierające koralowce

Naukowcy od dawna donoszą, że koralowce zaczynają obumierać z powodu zachodzących zmian klimatycznych. Badacze z całego świata szukają sposobów, by temu zapobiec. Właśnie pojawiło się światełko w tunelu, a na ratunek przybędzie… kurkuma?

Kurkuma na ratunek koralowcom? Naukowcy wynaleźli specjalny biodegradowalny materiałmicrogen123RF/PICSEL

Specjaliści z włoskiego Instytutu Technologii IIT i Uniwersytetu w Mediolanie-Biococca wraz z badaczami z Genoa Aquarium odkryli, że kurkumina, naturalna substancja przeciwutleniająca ekstrahowana z kurkumy, przeciwdziała bieleniu koralowców.

Naukowcy stworzyli specjalny biodegradowalny materiał, który dostarcza niezbędne cząsteczki do koralowców bez zanieczyszczania środowiska. Testy były przeprowadzane w odpowiednim akwarium w Genui i wykazały dużą skuteczność innowacyjnej metody.

Zastosowanie nowych biodegradowalnych i biokompatybilnych materiałów zdolnych do uwalniania naturalnych substancji, które mogą zmniejszyć bielenie koralowców, jest czymś zupełnie nowym. Jestem głęboko przekonana, że to innowacyjne podejście będzie stanowić znaczący przełom w rozwoju strategii odbudowy ekosystemów morskich
dr Simone Montano z Uniwersytetu w Mediolanie-Biococca

Problem bielenia koralowców jest też naszym problemem

Specjaliści wskazują, że bielenie koralowców jest zjawiskiem, które może doprowadzić nawet do śmierci tych organizmów, co z kolei jest katastrofalne dla raf koralowych. Rafy mają bardzo duże znaczenie zarówno dla światowej bioróżnorodności, jak i dla światowej gospodarki.

Postępujące zmiany klimatu powodują podniesienie się temperatury mórz i oceanów, co zakłóca związek między koralowcami a żyjącymi z nimi w symbiozie glonami - są one niezbędne do ich przetrwania. Ponadto glony są także odpowiedzialne za żywe kolory koralowców. Wzrost temperatury wód doprowadza do utraty przez koralowce ich glonów, co dalej prowadzi do bielenia - koralowce zaczynają wówczas głodować.

Naukowcy zauważają, że problem bielenia pojawił się na większości raf koralowych na Ziemi, dotknął także Wielką Rafę Koralową w Australii.

Nowy środek, który może uratować koralowce

Badacze w sposób kontrolowany podają koralowcom kurkuminę, wykorzystując do tego biomateriał powstały na bazie zeiny, białka pochodzącego z kukurydzy. W analizach posłużono się koralowcami Stylophora pistillata, które są typowym gatunkiem dla tropikalnej części Oceanu Indyjskiego, który ponadto wpisany jest na Czerwoną Listę Gatunków Zagrożonych IUCN.

W trakcie testów, w specjalnym akwarium, symulowano warunki przegrzania wód w morzach tropikalnych - temperaturę wody podniesiono do 33 stopni Celsjusza. W tego typu sytuacji "nieleczone" organizmy zaczęły blaknąć. Koralowce, które były "leczone" kurkuminą utrzymywały swój naturalny kolor. Naukowcy odnotowali dużą skuteczność, opracowanej przez siebie metody.

Jak powiedział dr Marco Contardi z Uniwersytetu w Mediolanie-Biococca: - Technologia ta jest przedmiotem złożonego wniosku patentowego, a w rzeczywistości kolejne etapy tych badań skupią się na jej zastosowaniu w przyrodzie na dużą skalę.

Dodał także: - Jednocześnie zbadamy zastosowanie innych substancji przeciwutleniających pochodzenia naturalnego, aby zablokować proces bielenia, a tym samym zapobiec niszczeniu raf koralowych-. Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie naukowym ACS Applied Materials & Interfaces.

Po co nam pszczoły?SCP