Miasto wprowadza zakaz reklam benzyny i gazu. Aktywiści o to walczyli

Władze Hagi ogłosiły, że od stycznia 2025 roku wprowadzony zostanie zakaz reklamowania paliw kopalnych. Zakaz obejmie billboardy i inne uliczne reklamy. Holandia w poprzednich latach zakazała między innymi reklam czerwonego mięsa.

Kampania Greenpeace na rzecz ograniczenia wydobycia i emisji gazów cieplarnianych z sektora paliw kopalnych. Hasło "Our profits, your loss"(ang. "nasz zysk, twoja szkoda") odnosi się do destrukcyjnych skutków efektu cieplarnianego, m.in. pożarów
Kampania Greenpeace na rzecz ograniczenia wydobycia i emisji gazów cieplarnianych z sektora paliw kopalnych. Hasło "Our profits, your loss"(ang. "nasz zysk, twoja szkoda") odnosi się do destrukcyjnych skutków efektu cieplarnianego, m.in. pożarówHENRY NICHOLLS/AFP/East NewsEast News

Rada miejska trzeciego co do wielkości miasta w Holandii zdecydowała, że na billboardach i słupach nie będzie można umieszczać reklam związanych z sektorem paliw kopalnych, a zwłaszcza z ropą naftową, gazem ziemnym i węglem. Część przepisów zatwierdzono już w 2021 roku. To element polityki klimatycznej miasta.

Włodarze Hagi, ale i Amsterdamu oraz Lejdy w poprzednich latach zapowiadali, że zakażą reklamowania transportu lotniczego i wysokoemisyjnych samochodów benzynowych.

Zakaz reklam benzyny

Propozycja tego zakazu została złożona przez działającą w Hadze Partię na rzecz Zwierząt, zajmującą się między innymi dobrostanem zwierząt. Decyzja ta może być również następstwem zeszłorocznej wypowiedzi Sekretarza Generalnego ONZ Antonio Guterresa, który wezwał kraje do wycofania reklam paliw kopalnych.

O zakaz reklamowania i finansowania sektora paliw kopalnych od lat zabiegają również działacze zgromadzeni wokół międzynarodowej kampanii Ban Fossil Fuels Ads. Autorzy Europejskiej Inicjatywy Obywatelskiej apelowali w 2022 roku do KE o wprowadzenie unijnego zakazu promowania sektora paliw kopalnych. Nie zebrano jednak wystarczającej liczby podpisów w poszczególnych krajach unijnych.

Działacze twierdzą, że firmy motoryzacyjne, czy spółki energetyczne wprowadzają opinię publiczną w błąd, stosując strategie charakterystyczne dla greenwashingu.

"Paliwa kopalne w dalszym ciągu zaostrzają kryzys klimatyczny i nie należy ich promować" - uważają przedstawiciele Ban Fossil Fuels Ads.

Antyklimatyczne reklamy

W wielu krajach Europy wprowadzono dotychczas zakaz reklamowania produktów, których szkodliwość została udowodniona. Chodzi między innymi o wyroby tytoniowe, ale i o czerwone mięso. Taki zakaz wprowadziło w ub.r. holenderskie Harleem, a w ślad za nim poszły miasta Bloemendaal i Utrecht. Poszczególne miasta w kraju zakazały też reklam zachęcających do zakupów napojów alkoholowych i uprawiania gier hazardowych.

Rząd Holandii próbuje od lat wdrażać politykę ograniczania emisji gazów cieplarnianych z hodowli zwierząt, co spotyka się z aprobatą części społeczeństwa, ale i z protestami rolników.

Biogazownie to w Polsce nadal rzadkość. Tak marnujemy duży potencjałPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas