Co jest najważniejsze w 15-minutowym mieście?
Miasta przyciągają bogatą ofertą kulturalną, kulinarną, edukacyjną i zarobkową. Niestety są przy tym największymi emitentami gazów cieplarnianych. Jak zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko i uczynić je mniej zatłoczonymi i zakorkowanymi?
Miasta muszą przejść przez transformację, aby stały się miejscami dobrymi do życia. Prof. Carlos Moreno ukuł niedawno koncepcję miasta 15-minutowego. Idea ta ma wspierać centralizację miejsc takich jak biura, sklepy, szpitale, kina, restauracje i parki. Co jeszcze kryje się za koncepcją miasta 15-mintowego? Opowiadał o tym Carlos Moreno, który był gościem Kongresu Deweloperskiego odbywającego się niedawno w Poznaniu.
Wszędzie blisko
Autor idei "15-minutowego miasta" specjalizuje się w badaniu współczesnych wyzwań metropolii. "Musimy zmienić nasz sposób funkcjonowania i funkcjonowania miast" - twierdzi Moreno i nie ma na myśli tylko zasadzania nowych drzew, któe pełnią kluczową rolę w przyrodzie.
"Miasto 15-minutowe powinno służyć spełnianiu kilku potrzeb: życia codziennego, pracy, zaopatrzenia np. w codzienne zakupy, dbałości o sąsiedztwo i dobro wspólne, nauki i radości takiej jak np. przyjemności korzystania z dóbr kultury" - twierdzi badacz. Prof. Moreno zwracał uwagę, że miasto powinno móc spełniać podstawowe potrzeby mieszkańców w ciągu kwadransa. Oznacza to, że cywile powinni dojechać do pracy, sklepu, czy obiektu rozrywki w jak najkrótszym czasie i w jak najmniejszej odległości. To miałby być filar zrównoważonego miasta, którego funkcjonowanie nie wpływa negatywnie na klimat.
Klimatyczne miasta
Prof. Moreno zaznacza, że zmiany klimatu są obecnie największym wyzwaniem stojącym przed miastami. "Musimy oczywiście sadzić więcej drzew w miastach, ale wyzwań jest znacznie więcej. Musimy zmienić nasz sposób funkcjonowania i funkcjonowania miast. COVID-19 pokazał, że zmiany mogą zajść natychmiast" - mówił prof. Wysokie emisje metropolii na świecie są powodowane głównie przez przemysł i transport. Nieobojętny dla środowiska jest też sektor budowlany. Jak mówi prof. Moreno, w każdym mieście jest ogrom budynków, które nie są używane. Pustostany mogłyby przekształcić się w miejsca służące integracji, aktywności społecznej.
"Jedno z założeń idei miasta 15-minutowego zakłada wykorzystywania tych przestrzeni. Mapa drogowa dla miast powinna więc zmierzać w kierunku zmian naszych miast i naszego stylu życia" - dodał profesor.
Niektóre miasta chcą zmniejszać emisje z transportu i wprowadzają tzw. piramidę mobilności. "Pierwsze miejsce to człowiek, drugie miejsce to transport, trzecie - ruch rowerowy, czwarte miejsce to ruch samochodowy. Ale obecnie średnia liczba samochodów osobowych na 1000 mieszkańców w Polsce to wciąż 747 samochody"- mówił w Poznaniu Grzegorz Kawecki, Wiceprezes Zarządu Spółki Marvipol Development S.A.