Co jest najważniejsze w 15-minutowym mieście?

Miasta przyciągają bogatą ofertą kulturalną, kulinarną, edukacyjną i zarobkową. Niestety są przy tym największymi emitentami gazów cieplarnianych. Jak zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko i uczynić je mniej zatłoczonymi i zakorkowanymi?

Zegar klimatyczny pokazuje, ile emisji wyemitowano w czasie rzeczywistym
Zegar klimatyczny pokazuje, ile emisji wyemitowano w czasie rzeczywistymGetty Images
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

Miasta muszą przejść przez transformację, aby stały się miejscami dobrymi do życia. Prof. Carlos Moreno ukuł niedawno koncepcję miasta 15-minutowego. Idea ta ma wspierać centralizację miejsc takich jak biura, sklepy, szpitale, kina, restauracje i parki. Co jeszcze kryje się za koncepcją miasta 15-mintowego? Opowiadał o tym Carlos Moreno, który był gościem Kongresu Deweloperskiego odbywającego się niedawno w Poznaniu.

Wszędzie blisko

Autor idei "15-minutowego miasta" specjalizuje się w badaniu współczesnych wyzwań metropolii. "Musimy zmienić nasz sposób funkcjonowania i funkcjonowania miast" - twierdzi Moreno i nie ma na myśli tylko zasadzania nowych drzew, któe pełnią kluczową rolę w przyrodzie.

"Miasto 15-minutowe powinno służyć spełnianiu kilku potrzeb: życia codziennego, pracy, zaopatrzenia np. w codzienne zakupy, dbałości o sąsiedztwo i dobro wspólne, nauki i radości takiej jak np. przyjemności korzystania z dóbr kultury" - twierdzi badacz. Prof. Moreno zwracał uwagę, że miasto powinno móc spełniać podstawowe potrzeby mieszkańców w ciągu kwadransa. Oznacza to, że cywile powinni dojechać do pracy, sklepu, czy obiektu rozrywki w jak najkrótszym czasie i w jak najmniejszej odległości. To miałby być filar zrównoważonego miasta, którego funkcjonowanie nie wpływa negatywnie na klimat.

Korba na rower, odc.3: Nałęczowska marszrutaInteria.tv

Klimatyczne miasta

Prof. Moreno zaznacza, że zmiany klimatu są obecnie największym wyzwaniem stojącym przed miastami. "Musimy oczywiście sadzić więcej drzew w miastach, ale wyzwań jest znacznie więcej. Musimy zmienić nasz sposób funkcjonowania i funkcjonowania miast. COVID-19 pokazał, że zmiany mogą zajść natychmiast" - mówił prof. Wysokie emisje metropolii na świecie są powodowane głównie przez przemysł i transport. Nieobojętny dla środowiska jest też sektor budowlany. Jak mówi prof. Moreno, w każdym mieście jest ogrom budynków, które nie są używane. Pustostany mogłyby przekształcić się w miejsca służące integracji, aktywności społecznej.

Miasta mogą być "zieleńsze"
Miasta mogą być "zieleńsze"Getty Images

"Jedno z założeń idei miasta 15-minutowego zakłada wykorzystywania tych przestrzeni. Mapa drogowa dla miast powinna więc zmierzać w kierunku zmian naszych miast i naszego stylu życia" - dodał profesor.

Niektóre miasta chcą zmniejszać emisje z transportu i wprowadzają tzw. piramidę mobilności. "Pierwsze miejsce to człowiek, drugie miejsce to transport, trzecie - ruch rowerowy, czwarte miejsce to ruch samochodowy. Ale obecnie średnia liczba samochodów osobowych na 1000 mieszkańców w Polsce to wciąż 747 samochody"- mówił w Poznaniu Grzegorz Kawecki, Wiceprezes Zarządu Spółki Marvipol Development S.A.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas