Fotowoltaika przy torach kolejowych. Testy wykazały zaskakujące korzyści

Naukowcy twierdzą, że montaż instalacji fotowoltaicznej w pobliżu torów kolejowych jest technicznie wykonalny i opłacalny. Z najnowszego eksperymentu Australijczyków i Banglijczyków wynika, że to połączenie ma jeszcze inne korzyści.

Badacze testują potencjał wykorzystania paneli PV na torach kolejowych
Badacze testują potencjał wykorzystania paneli PV na torach kolejowychMARTIN BOND/Science Photo Library/East NewsEast News

Pomimo niedogodności, jakimi są zabrudzenia i obciążenia, instalacja fotowoltaiki przy torach kolejowych to nie tylko szalony pomysł - twierdzi grupa badaczy, która przeprowadziła analizę techniczną i ekonomiczną montażu eksperymentalnych 128 kW na torach.

Fotowoltaika na torach - tak czy nie?

Testy integrujące fotowoltaikę z siecią trakcyjną to niezupełna nowość. Potencjał tej technologii kilkukrotnie sprawdzali m.in. Niemcy.

Teraz zespół badaczy z Bangladeszu i Australii przeprowadził analizę techniczno-ekonomiczną, aby ocenić, czy wdrażanie systemów fotowoltaicznych pomiędzy torami kolejowymi lub w ich pobliżu jest opłacalne. Jak się okazało, krytykowana koncepcja okazała się wykonalna technicznie, wspierająca lokalną społeczność i stosunkowo tania. Znaczenia ma jednak podłoże, na którym zamontowano tory. 

Główne uwagi pod adresem tego rozwiązania dotyczą zazwyczaj w szczególności dwóch kwestii, które mogą mieć wpływ na działanie paneli fotowoltaicznych - zabrudzenia i silnych naprężeń powodowanych przez przejazd pociągów nad modułami. Oba czynniki mogą skrócić cykl życia paneli i zmniejszyć wydajność systemu.

Test paneli przy torach

Naukowcy przetestowali modelowo (PVsyst.) pracę paneli o mocy 128 kW wzdłuż torów w Bangladeszu. Tutaj tory kolejowe są budowane na miękkich glebach aluwialnych, które tłumią drgania. Modelowanie uwzględniło też użycie innego sprzętu, w tym falowników, przewodów itd.

Elektrownia o mocy 128 kW wymagała umieszczenia 342 paneli słonecznych rozmieszczonych w kilku rzędach wzdłuż toru kolejowego. Okazało się, że miara średniego obecnego kosztu netto wytwarzania energii elektrycznej przez elektrownię w ciągu jej życia (LCOE) wyniosła zaledwie 0,052 dolara. Współczynnik wydajności systemu wyniósł 77,3 proc. 

"Umieszczenie elektrowni fotowoltaicznych obok torów kolejowych może "zmienić zasady gry" na obszarach wiejskich w Bangladeszu, dostarczając, niedrogą i czystą energię, zwiększyć perspektywy zatrudnienia, podnieść standard życia i złagodzić skutki zmian klimatycznych" - podsumowali badacze.

Wielkie liczenie i mapa drzew we WrocławiuPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas