W Norwegii powstał najdłuższy tunel dla rowerów w Europie
W mieście Bergen w Norwegii wkrótce zostanie otwarty 3-kilometrowy tunel pieszo-rowerowy. Samochody nie będą miały do niego wstępu. To najdłuższa tego typu konstrukcja w całej Europie. Tunel zostanie otwarty już 15 kwietnia, a miasto zachęca pieszych i cyklistów do jego przetestowania.
Tunel pieszo-rowerowy w mieście Bergen ma trzy kilometry i łączy dzielnicę Minde z Fyllingsdalen. Poprowadzono go równolegle do otwartej niedawno drugiej linii szybkiego tramwaju Bybanen, dzięki której można przejechać pod górą Løvstakken w południowej części miasta. Początkowo miał być to tylko tunel ewakuacyjny dla osób korzystających z tramwaju, ale powstał pomysł, aby wykorzystać go także jako atrakcyjną trasę dla rowerów i pieszych.
Najdłuższy tunel rowerowy w Europie i prawie najdłuższy na świecie
Inwestycja w Bergen to najdłuższy tunel rowerowy w Europie. Na świecie dłuższy jest tylko tunel Snoqualmie niedaleko Seattle w USA, który ma 3,6 km długości. Został on jednak przerobiony z opuszczonego tunelu kolejowego. Dlatego można powiedzieć, że przejazd w Norwegii jest najdłuższy na świecie, jeśli weźmiemy pod uwagę inwestycje stworzone od razu z myślą o rowerzystach.
"W Bergen lubimy pobijać rekordy, więc teraz dostaniemy najdłuższy tunel rowerowy na świecie" - mówi Rune Bakervik, przewodniczący rady miasta. "Wiele osób będzie tam też trenować. Inwestycja otwiera dużo świetnych możliwości do organizowania wyścigów i zawodów" - dodaje miejski polityk.
Konstrukcja, która powstała pod górą Løvstakken przy okazji budowy tunelu dla tramwajów, ma sześć metrów szerokości. Z tego 3,5 metra przeznaczono dla rowerzystów i rowerzystek, a 2,5 metra - dla pieszych. Tunel jednośladem pokonuje się w ok. 10 minut, a na nogach - w ok. pół godziny.
Norwegia. Tunel w Bergen wkrótce otworzy się dla rowerzystów i biegaczy
Nowa inwestycja przyda się także osobom, które chcą przejechać z Fyllingsdalen do centrum Bergen. Dzięki tunelowi trasa skróci się do ok. 8 kilometrów i jej pokonanie rowerem zajmie zaledwie 25 minut. Do tej pory na przejechanie tego odcinka trzeba było przeznaczyć co najmniej 40 minut.
Osoby, które zechcą pokonać przejazd pod górą Løvstakken nie będą się nudzić, bo na trasie zamontowano efektowne oświetlenie. Tunel może kusić też biegaczy - aby zachęcić ich do wybrania tej trasy, w środku utrzymywana będzie temperatura minimum 7 stopni Celsjusza. O bezpieczeństwo zadbają kamery monitoringu i telefony rozmieszczone co 250 metrów.
Najdłuższy tunel pieszo-rowerowy w Europie będzie na noc zamykany. Korzystać z niego można tylko w godzinach 5:30 - 23:30. Wielkie otwarcie planowane jest na 15 kwietnia. Podczas wydarzenia na trasie tunelu odbędzie się wyścig rowerowy, przewidziana jest także parada cyklistów.