Mięso od "szczęśliwej krowy". Dobro zwierząt ma wpływ na decyzję w sklepie
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu z Portsmouth ważniejsze jest dla nas dobro zwierząt niż kwestie środowiskowe. Przywiązujemy wagę do zrównoważonej produkcji, smaku czy jakości, ale dobrostan zwierząt liczy się coraz bardziej.
Na etykietach produktów konsumenci docenili najbardziej informacje dotyczące dobrostanu zwierząt, bezpieczeństwa żywności oraz zdrowia i żywienia.
Wyniki mogą pomóc producentom we wprowadzaniu na rynek zrównoważonych produktów spożywczych w bardziej ukierunkowany sposób oraz w zwiększaniu ich atrakcyjności dla konsumentów. I choć konsumenci przywiązują wagę do zrównoważonego rozwoju, inne czynniki, takie jak smak i jakość decydują o ich wyborach.
Co jest istotne podczas zakupów spożywczych
Badanie przeprowadzono w pięciu krajach europejskich - Czechach, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Konsumenci mieli zidentyfikować cechy, które są dla nich najważniejsze podczas kupna mięsa czy produktów mlecznych.
W ankiecie internetowej 3192 uczestników miało ocenę znaczenia 18 różnych czynników przy zakupach mięsa i nabiału w skali od 1 (w ogóle nieważne) do 5 (bardzo ważne). Kategorii było 4.
We wszystkich badanych krajach respondenci jednoznacznie uznawali świeżość, jakość/smak i dobrostan zwierząt za najważniejsze atrybuty. Z kolei czynniki środowiskowe, takie jak ślad węglowy czy produkcja organiczna, uznano za mniej ważne we wpływaniu na decyzje zakupowe. Etykiety dotyczące zrównoważonego rozwoju były postrzegane przez badanych jako pomocne w wyborze.
Według naukowców badanie podkreśla złożoną interakcję czynników wpływających na zachowania konsumentów przy zakupie mięsa i produktów mlecznych. Ci zaś wskazali, że przy dokonywaniu wyborów żywieniowych informacje związane z dobrostanem zwierząt, bezpieczeństwem żywności oraz zdrowiem i żywieniem uznali za ważniejsze niż zrównoważone środowisko.
Reklama dźwignią handlu
Wyniki badań pokazują znaczenie strategii etykietowania obejmujących wiele aspektów atrybutów produktu, wykraczających poza same względy środowiskowe.
Jak twierdzą naukowcy konsekwencje badań idą o krok dalej - nie skupiają się na samych konsumentach i obejmują decydentów, producentów oraz sprzedawców detalicznych z branży spożywczej. Ci zaś starają się sprostać zmieniającym się wymaganiom konsumentów w zakresie bardziej zrównoważonych produktów.
Jednak badacze uważają, że same etykiety nie wystarczą, aby zmienić zachowanie, szczególnie w przypadku osób, które nie mają żadnego zamiaru kupować mięsa lub produktów mlecznych pochodzących ze zrównoważonych źródeł.