Nietypowy pas dla rowerów w Łodzi. Droga podzieliła kierowców i rowerzystów

W Łodzi przeprowadzono metamorfozę na ulicy Rewolucji 1905 r. Jedną ze zmian jest stworzenie dwukierunkowego pasa dla rowerów o takiej samej szerokości jak znajdująca się obok jezdnia. Pomysł podzielił internautów.

article cover
East News
W Łodzi rowerzyści mają do dyspozycji 240 km dróg rowerowychPiotr KamionkaEast News

Ulica Rewolucji 1905 r. w Łodzi zmieniła się nie do poznania. Pozostawiono na niej jeden pas dla samochodów, a pośrodku stworzono parking. Między chodnikiem a jezdnią stworzono dwa pasy drogi rowerowej, którą od parkingu oddzielają separatory.

Dwa kierunki dla rowerów

Drogi rowerowej nie sposób pomylić z inną, ponieważ została pomalowana na czerwono. Rozwiązanie to ma służyć bezpieczeństwu zarówno rowerzystów, jak i kierowców. Droga dla rowerzystów swój początek ma przy ul. Kilińskiego. Przed skrzyżowaniami pojawiła się śluza, która ma usprawniać i ułatwiać rowerzystom przejazd wśród samochodów.

Przy jednej z ulic (Sterlinga) ustanowiono lewoskręt - tylko dla rowerzystów. Celem inwestycji na ul. Rewolucji 1905 r. jest zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu rowerzystów podróżujących po Śródmieściu. Rower to jedna z najbardziej ekologicznych (także prozdrowotnych) form podróżowania po centrum.

Nie wszyscy są zadowoleni

W związku z inwestycją rozpoczęła się dyskusja na temat jej funkcjonalności. Na stronie lodz.pl utworzono ankietę, w której zadano pytanie: "Podobają Ci się zmiany na ul. Rewolucji?". Ponad 70 proc. osób odpowiedziało, że nie (stan na 24 lipca), choć wyniki zmieniają się dynamicznie każdego dnia.

Przebudowa drogi budzi jeszcze większe kontrowersje w mediach społecznościowych. Tam użytkownicy w dużej mierze krytykują pomysł modernizacji drogi. Większość tych, którzy negują pomysł władz miasta narzeka na... rozwój rowerowej infrastruktury i zabranie pasa ruchu samochodom. Trudno jednak znaleźć konstruktywne komentarze, a w większości na Facebooku wylewa się nieuzasadniona krytyka.

Nowa droga dla rowerów na ul. Rewolucji 1905 r. w Łodzi podzieliła internautówUM Łódźmateriały prasowe

Rowerowa Łódź

"Zmiana z pewnością poprawi dojazd rowerem do Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny Uniwersytetu Łódzkiego oraz Akademię Humanistyczno-Ekonomiczną w Łodzi" - komentuje organizacja Rowerowa Łódź.

Według plebiscytu Centrum Rowerowego podsumowującego miasta przyjazne rowerzystom w Polsce Łódź zajęła 4. miejsce. W Łodzi w 2022 r. znajdowało się prawie 240 km dróg rowerowych, a to 30 proc. długości dróg publicznych. 

Centrum Rowerowe podaje, że wraz ze wzrostem liczby dróg rowerowych maleje liczba wypadków. Np. w Łodzi w 2021 r. liczba takich wypadków zmniejszyła się o 36 proc. względem roku 2018.

Drogi i ścieżki rowerowe w PolscePolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas