Opłaty działają. Liczba plastikowych toreb w Europie drastycznie spadła
W 2022 r. w Unii Europejskiej sprzedano aż o 4,7 mld cienkich toreb foliowych mniej niż rok wcześniej - poinformował Eurostat. Spadek wyniósł średnio aż 14 proc. na osobę. Opłaty za reklamówki w sklepach okazały się skutecznym rozwiązaniem zniechęcającym do niepotrzebnego wytwarzania plastiku.
Eurostat podaje, że w 2022 r. statystyczny obywatel Unii Europejskiej zużył średnio 66,6 toreb foliowych. Liczba ta spadła o 10,8 sztuki na osobę w porównaniu z 2021 r.
Ile plastikowych toreb sprzedaje się w Europie? Coraz mniej
W sumie sprzedano 29,8 mld jednorazowych reklamówek o grubości poniżej 50 mikronów. To spadek aż o 4,7 mld sztuk w porównaniu z 2021 r.
Ta zmiana w zachowaniu konsumentów to wynik unijnej dyrektywy, która została już wprowadzona we wszystkich krajach członkowskich UE. Jej celem jest redukcja zużycia torebek foliowych do 40 sztuk na osobę w ciągu roku do 31 grudnia 2025 r.
Co ciekawe, według tych statystyk Polki i Polacy należą do grupy najbardziej ekologicznych obywateli Unii Europejskiej. Zużywamy bowiem średnio zaledwie siedem torebek foliowych na osobę rocznie - podaje Eurostat. Wśród państw członkowskich lepsi są tylko Beldzy, którym wystarczą średnio cztery torebki rocznie.
Liderami w zużyciu foliówek są mieszkańcy Litwy (249 rocznie), Łotwy (193) i Czech (185). Warto jednak podkreślić, że statystyki w tych krajach obejmują także bardzo cienkie torebki plastikowe (np. na pieczywo i owoce), które u nas nie są ewidencjonowane i dostępne najczęściej bez opłaty (choć coraz częściej widać wyjątki).
Jeśli pominiemy najcieńsze reklamówki, zdecydowanie najgorzej wypadają Norwegowie. Tam średnia to ok. 200 torebek na osobę rocznie, z czego większość stanowią te o grubości powyżej 15 mikronów.
Eurostat przyznaje, że rozbieżność w statystykach wynika m.in. z różnego sposobu liczenia sprzedaży toreb foliowych w krajach UE. Na dodatek niektóre państwa wprowadziły opłaty za foliówki w latach 2018-2022 podczas gdy inne stosowały podobne rozwiązania dużo wcześniej. Dane co do ogólnej sprzedaży są jednak miarodajne i optymistyczne.