Dzięki aplikacjom zlikwidowano 350 nielegalnych wysypisk śmieci

W ciągu niecałych dwóch lat przy pomocy aplikacji "Zgłoś interwencję" oraz mObywatel przesłano informacje, które pozwoliły zlikwidować ok. 350 nielegalnych składowisk odpadów - poinformował Główny Inspektor Ochrony Środowiska Krzysztof Gołębiewski.

Dzięki aplikacjom i formularzom utworzonym przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska udało się usunąć w Polsce już 350 dzikich wysypisk śmieci
Dzięki aplikacjom i formularzom utworzonym przez Główny Inspektorat Ochrony Środowiska udało się usunąć w Polsce już 350 dzikich wysypisk śmieci 123RF/PICSEL
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

W czerwcu 2021 r. na stronie Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska (GIOŚ) uruchomiono funkcję "Zgłoś interwencję", poprzez którą można zgłaszać nieprawidłowości dotyczące środowiska. Wypełniając formularz, można np. zgłosić nielegalne składowiska odpadów komunalnych i niebezpiecznych czy pożary wysypisk. Od listopada 2022 r. nieprawidłowości można też zgłosić za pośrednictwem aplikacji mObywatel.

Widzisz dzikie wysypisko? Zgłoś śmieci przez aplikację

"Jesteśmy bardzo pozytywnie zaskoczeni jak ten system się rozrósł w ostatnich niecałych dwóch latach i jak zyskał na popularności. Kiedy wprowadzaliśmy w 2021 r. formularz na stronie GIOŚ, chodziło nam, aby usprawnić przekazywanie informacji, które wpływały wcześniej do inspektoratu za pośrednictwem maila, pisemnie czy osobiście" - powiedział Główny Inspektor Ochrony Środowiska Krzysztof Gołębiewski.

"Chcieliśmy również ułatwić zgłoszenia dotyczące zauważonych nieprawidłowości w środowisku i przyspieszyć działania inspektorów" - dodał szef GIOŚ.

Zgłoszenia wpływające na formularz "Zgłoś interwencję" w 40 proc. dotyczą głównie wysypisk i porzucenia odpadów - zarówno przez zwykłych obywateli, jak i przedsiębiorstwa. Kolejne 40 proc. zgłoszeń dotyczy zanieczyszczenia powietrza, wody lub gleby. Pozostałe 20 proc. to zgłoszenia dotyczące m.in. nadmiernego hałasu, wycinki drzew czy niszczenia terenów zieleni.

Główny Inspektor Ochrony Środowiska poinformował, że w latach 2021-2023 za pośrednictwem "Zgłoś interwencję" oraz aplikacji mObywatel przekazano ponad 7,6 tys. zgłoszeń.

Dzięki aplikacjom udało się usunąć już 350 wysypisk śmieci

"Liczby pokazują jak skuteczne okazało się połączenie funkcjonalności obu tych aplikacji. Dzięki informacjom od społeczeństwa mogliśmy szybciej zareagować i zapobiec w niektórych przypadkach porzuceniu odpadów. Zgłoszenia pozwoliły również zlikwidować ok. 350 mniejszych i większych nielegalnych składowisk odpadów. Tutaj dużą rolę odgrywały też samorządy i Lasy Państwowe, które otrzymywały informacje o nieprawidłowościach na ich terenie z GIOŚ" - wskazał Gołębiewski.

Zgłoszenia można przesyłać w podziale na kilka kategorii. Można zgłosić m.in. porzucenie, nielegalne zdeponowanie, składowanie, zakopywanie odpadów, nielegalne przetwarzanie, odzysk, unieszkodliwianie, zakopywanie odpadów, nielegalny transport odpadów, nielegalne przywiezienie z zagranicy odpadów, zanieczyszczenie wody, powietrza lub powierzchni ziemi substancjami. Można też wybrać kategorię "inne zgłoszenie".

Informacja o zgłoszeniu i wskazana lokalizacja (za pomocą geolokalizacji) przesyłana jest do GIOŚ. Po weryfikacji zgłoszenia inspektorzy podejmują ewentualną interwencję.

Edukacja ekologiczna na juwenaliach Uniwersytetu WarszawskiegoPolsat News
PAP
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas