W Holandii odkryto embrion dinozaura. Zarodek ma około 70 mln lat

Ponad trzydzieści lat temu holenderskie Muzeum Historii Naturalnej w Boxtel kupiło z Chin skamieniałe jajo dinozaura, jednak dopiero niedawno odkryli, co kryje się w jego wnętrzu. Ku zdziwieniu naukowców, znajdował się w nim stosunkowo dobrze zachowany zarodek dinozaura.

123RF/PICSEL

Przy okazji badania za pomocą tomografii komputerowej odkryto, że jajo kryje w sobie zarodek dinozaura z rodzaju Hadrosaurus, zwanego kaczodziobym. Dorosłe osobniki mierzyły sobie nawet do 9 metrów długości.

Zdaniem dyrektora muzeum, René Fraaije, znalezisko jest unikalne w Holandii, a być może nawet w Europie. Jest tak dlatego, ponieważ szczątki zarodków są zbyt miękkie, aby móc zamienić się w skamielinę. Jednak zarodek z holenderskiego muzeum znajdował się w późnym stadium rozwoju, co oznacza, że jego kości były wystarczająco twarde, by przetrwać do dzisiaj.

Na świecie istnieje obecnie tylko 10 jaj dinozaurów z zachowanym zarodkiem. Ostatnie zostało znalezione w 2021 roku i znajduje się w Muzeum Historii Przyrody Yingliang Stone. Embrion jest w podobnym wieku co jego kuzyn z Holandii, oraz również znajduje się w bardzo później fazie rozwoju

Dalsze losy jaja

Muzeum posiada kolekcję około 180 skamieniałych jaj dinozaurów. Wszystkie zostaną zbadane bardziej szczegółowo w nadchodzących tygodniach. Najlepiej zachowana komórka jajowa zostanie następnie szczegółowo zbadana w instytucie badawczym Europejskiego Centrum Promieniowania Synchrotronowego w Grenoble we Francji. Centrum posiada najnowocześniejszą technologię, która pozwoli na znacznie bardziej szczegółowe badania.

Przede wszystkim naukowcy chcą się dowiedzieć, czy głowa lub kręgosłup są nadal zachowane, ponieważ są nośnikiem bezcennych informacji o genomie starożytnego gada.

Źródło: National Geographic