Rekiny potrafią "chodzić". Podwodne nagrania pokazują ich niezwykłe talenty

Nagrania z podwodnych kamer pozwoliły naukowcom przyjrzeć się codziennemu życiu rekinów. Nagrywane przy jedzeniu rekiny wąsate okazały się mieć wiele nieznanych dotąd umiejętności.

Dzięki nagraniom z podwodnych kamer naukowcy odkryli, że rekiny potrafią jeść do góry brzuchem czy "chodzić" płetwami po dnie morskimmateriały prasowe

Oparte na podwodnych nagraniach badanie, opublikowane wspólnie przez Uniwersytet Exeter i organizację pozarządową Beneath the Waves, skupiało się na obserwacji za pomocą zdalnie sterowanych kamer zachowań rekinów u wybrzeży archipelagu Turks i Caicos na Karaibach.

Rekiny mają umiejętności, o których nie wiedzieliśmy

Przeglądając setki nagrań, naukowcy zidentyfikowali szereg różnych, nieznanych wcześniej zachowań rekinów podczas posiłków. Było to np. jedzenie będąc w pionie (głową w dół), jedzenie podczas pływania brzuchem do góry, a nawet chodzenie po dnie morskim przy pomocy ugiętych płetw piersiowych.

"Te zachowania pokazują, że rekiny wąsate są doskonale przystosowane do żerowania na różnych ofiarach w różnych siedliskach" - stwierdza Kristian Parton z Uniwersytetu Exeter.

Podczas gdy płetwy piersiowe większości gatunków rekinów są dość sztywne, rekiny wąsate są w stanie wykonywać za ich pomocą niedostępne dla dalszych krewniaków czynności. Blisko spokrewnione z nimi rekiny epoletowe są nawet w stanie przy ich pomocy "chodzić" po suchym lądzie. "Nasze nagrania pokazują, że rekiny wąsate są w stanie zachowywać się podobnie na dnie morskim" - mówi Parton.

Rekiny potrafią "chodzić"

Rekiny wąsate (Ginglymostoma cirratum) to średniej wielkości rekiny, osiągające zazwyczaj od metra do trzech metrów długości, które występują na Atlantyku w obszarze od zachodniej Afryki po Amerykę Południową i Karaiby, a także na wschodnim Pacyfiku.

Zazwyczaj trzymają się morskiego dna, gdzie polują na mniejsze ryby i bezkręgowce, zasysając je wraz z wodą do paszczy. Często pojawiają się na rafach koralowych czy w przybrzeżnych lasach mangrowców. Są gatunkiem uznawanym za narażony na wyginięcie.

"Ta praca ilustruje ogromną zdolność adaptacji behawioralnej przybrzeżnych gatunków rekinów" stwierdza dr Oliver Shipley, starszy naukowiec w Beneath The Waves. "Pomimo ich powszechnego występowania, wiemy stosunkowo niewiele o ich zachowaniu, więc badanie to stanowi ważny krok w kierunku dalszego zrozumienia ich roli w środowisku".

Nanopowłoka na okna stworzona przez polskich naukowców pozwala zaoszczędzić na rachunkachmateriały prasowe