Naukowcy nie mają wątpliwości. Tyranozaur był o wiele większy niż myślimy

Skamieniałości tyranozaurów są jednymi z lepiej znanych w świecie, ale to nie znaczy, że znajdujemy ich bardzo dużo. Te wielkie, mięsożerne dinozaury zamieszkiwały Ziemię między 68,5 miliona a 66 milionów lat temu, a my odnaleźliśmy do tej pory szczątki zaledwie 84 zwierząt. - Wiele wskazuje na to, że wysnuliśmy na ich podstawie fałszywe wnioski. Tyranozaury były większe niż myślimy - uważają naukowcy.

Tyranozaur rex, jeden z najbardziej znanych dinozaurów
Tyranozaur rex, jeden z najbardziej znanych dinozaurówbpawesome123RF/PICSEL

Wnioski na ten temat można przeczytać w "Ecology and Evolution", w tekście o szacowaniu maksymalnych rozmiarów, jakie mógł osiągać tyranozaur. Do tej pory uważaliśmy, że to koło 13 metrów długości, a masa zwierzęcia jest szacowana na 5 do 8 ton. To znaczy, że t-rex był znacznie większy od współczesnych słoni, ale masą nie górował nad nimi aż tak znacznie. Tymczasem materiał opublikowany w "Ecology and Evolution" sugeruje, że są to szacunki wadliwe i znacznie zaniżone.

"Oszacowaliśmy prawdopodobieństwo największych możliwych rozmiarów ciała tyranozaura na bazie kopalnych szczątków" - czytamy w opracowaniu. Największym znanym dotąd egzemplarzem tego zwierzęcia jest tyranozaur znaleziony w 1991 roku w kanadyjskiej prowincji Saskatchewan. Jego rozmiary zostały ocenione na 8,8 tony, czyli znacznie więcej niż przeciętne 5-7 ton w wypadku innych zwierząt. Warto jednak pamiętać - i to podkreślają naukowcy - że dotychczas udało się odnaleźć skamieniałe szczątki mniej więcej 84 zwierząt. To bardzo niewiele.

Znamy tylko 84 tyranozaury z miliardów sztuk

Tyranozaur rex to jeden z ostatnich mięsożernych dinozaurów, jakie żyły na Ziemi. Ten gatunek pojawił się 68,5 miliona lat temu i wymarł wraz z kataklizmem na linii K-T, czyli 66 milionów lat temu. To co najmniej 2 miliony lat w trakcie których pojawiło się sporo osobników tego niesamowitego gatunku. A my znamy raptem 84 z nich.

Jak mówią naukowcy, gdybyśmy wybrali 84 losowe osoby spośród wszystkich ludzi żyjących na Ziemi w ciągu ostatnich 2 milionów lat, to niekoniecznie znajdziemy takie, które są reprezentatywne pod względem wzrostu czy masy. I zapewne podobnie jest z tyranozaurami. Badania przeprowadzone na najbardziej kompletnych szczątkach tych zwierząt, z najlepiej poznanymi parametrami życia, wskazują na to, że zapewne nie doszacowaliśmy rozmiarów tego drapieżnika.

Masa tyranozaura mogła osiągać 15 ton, a nie 8,8 ton, jak dotąd uważamy

Chodzi zwłaszcza o jego masę, która mogła znacznie przekraczać owe 8,8 tony przypisywane rekordowemu egzemplarzowi z Kanady. "Pomimo ograniczeń biomechanicznych i ekologicznych szacujemy, że absolutnie największy T. rex mógł być o 70 procent masywniejszy niż obecnie największy znany okaz" - czytamy w konkluzji badań. To oznaczałoby masę 15 ton zamiast dotychczasowych 8.

Tyranozaur rex pojawił się 68 milionów lat temu czy jednak wczesniej?RICHARD JONES/Science Photo LibraryEast News

Już teraz niektóre pojedyncze kości z niekompletnych szkieletów tyranozaurów znajdowanych w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie wskazują na to, że masa zwierząt mogła być wyższa. A to znaczy, że nie mamy wciąż pełnej informacji ani na temat tempa i maksimum wzrostu tyranozaura, ani np. na temat dymorfizmu płciowego tych drapieżników. Wiadomo jedynie, że samice były większa od samców, ale o ile i jak układały się te proporcie - sprawa nie jest jasna.

Naukowcy szacują, że przez dwa i pół miliona lat na Ziemi pojawiło się - bagatela - dwa i pół miliarda osobników tyranozaura. My znamy jedynie 84 z nich.

Znalazł szkielet stegozaura w swoje urodziny. Rekordowa cena na aukcjiAFP