Hodowcy znają go od lat. Teraz odkryto, gdzie mieszka ten piękny ptasznik

Karol Kubak

Aktualizacja

Naukowcy opisali niezwykły gatunek ptasznika, który mieszka w lasach Tajlandii. Badacze twierdzą, że to pierwszy kiedykolwiek zidentyfikowany ptasznik żyjący w tajlandzkich namorzynach. Choć hodowcom był już znany wcześniej, nie został jeszcze formalnie opisany. Nie było też wiadomo, gdzie dokładnie występuje w naturze. Niestety, siedliska gatunku są już uważane za zagrożone.

Ten piękny błękitny ptasznik jest znany hodowcom od lat. Naukowcom udało się ustalić, gdzie pająk występuje w naturze. Nadano mu też nową nazwęChomphuphuang N, Sippawat Z, Sriranan P, Piyatrakulchai P, Songsangchote Cmateriały prasowe

Świat przyrody jest niezwykłym miejscem, który czeka na kolejne odkrycia. Ziemię może zamieszkiwać jeszcze wiele zwierząt, która zadziwią nas swoim wyglądem, zachowaniem, zwyczajami. Takie odkrycie miało miejsce w Tajlandii, gdzie oficjalnie opisano nowy gatunek ptasznika Chilobrachys natanicharum, który charakteryzuje się niezwykłymi niebieskimi refleksami.

Okazuje się jednak, że pająk ten nie do końca jest taki nieznany. Można było go spotkać na rynku pająków egzotycznych pod nazwą "elektrycznie błękitnego ptasznika" (Chilobrachys sp. 'Electric Blue’). Nie został on jednak formalnie opisany, a naukowcy nie wiedzieli, gdzie gatunek ten zamieszkał. Jednocześnie gatunek zyskał nową oficjalną nazwę - Chilobrachys natanicharum.

Tajlandia: Rzadki gatunek pająka o elektrycznie błękitnych refleksach

Po odkryciu błękitnego pająka w ubiegłym roku zespół naukowców postanowił znaleźć więcej takich osobników. Skierowali się więc do lasów namorzynowych.

"Te ptaszniki zamieszkują dziuple, a trudność w złapaniu jaskrawoniebieskiego ptasznika polega na tym, że trzeba wspiąć się na drzewo i wywabić go z kompleksu zagłębień w wilgotnych i śliskich warunkach" - tłumaczyła arachnolog Narina Chomphuphuanga z Uniwersytetu Khon Kaen. Pająki te swoją błękitną barwę nie zawdzięczają pigmentowi, a barwieniu strukturalnemu. Maleńkie, nanoskopowe struktury odbijają światło w taki sposób, że mieni się na niebiesko i fioletowo.

Niebieskie barwienie odkryto zaledwie kilka lat temu i wciąż fascynuje naukowców. Są różne gatunki ptaszników, które potrafią mienić się odcieniem "elektrycznego błękitu", mimo że ich nanostruktury są różne. Naukowcy na razie nie wiedzą dlaczego tak się dzieje, dlatego obserwują pająki w nadziei, że te pomogą im rozwikłać zagadkę.

Chilobrachys natanicharum ma jaskrawoniebieskie i fioletowe znaczenia na nogach, które mienią się, gdy je podnosi. To postawa przyjmowana przez nie podczas obrony lub zalotów.

Elektrycznie niebieski ptasznik wykazuje niezwykłe zdolności przystosowawcze. Ptaszniki te mogą rozwijać się w nadrzewnych, jak i naziemnych norach w wiecznie zielonych lasach. Jednak jeśli chodzi o lasy namorzynowe, ich siedlisko ogranicza się do przebywania w dziuplach drzew ze względu na pływy.
tłumaczy tajska arachnolog

Tajlandzki pająk prawdopodobnie jest jednym z najrzadszych gatunków na świecie. Niestety lasy namorzynowe, w których żyje, zagrożone są wylesieniem.

Bobry zbudowały rekordową tamę. Ma prawie dwa metry wysokościPolsat News