Do odstrzału i jako atrakcja dla turystów. Tak wygląda życie lwów w RPA

W Republice Południowej Afryki rząd zapowiadał zakończenie komercyjnych hodowli lwów. Wszystko wskazuje na to, że kontrowersyjny proceder dalej będzie częścią gospodarki, przynosząc rocznie milionowe dochody.

W RPA lwy hodowane są na potrzeby turystyki i do polowań
W RPA lwy hodowane są na potrzeby turystyki i do polowańZdjęcie ilustracyjne123RF/PICSEL

Lwy kojarzymy z dzikim krajobrazem afrykańskiej sawanny, gdzie, niczym ze scen z "Króla Lwa" lub programów przyrodniczych, mogą swobodnie polować i wylegiwać się w spalonej słońcem trawie. 

RPA. Lwy są hodowane dla myśliwych i turystów

W Republice Południowej Afryki życie tych zwierząt wygląda zupełnie inaczej. W całym kraju liczbę osobników na wolności szacuje się na około 3,5 tys., natomiast ok. 8 tys. żyje w hodowlach. 

Oprócz nich trzymane są inne duże koty, jak tygrysy, gepardy, lamparty czy jaguary. Według niektórych szacunków, rocznie przynoszą one gospodarce RPA ok. 500 mln randów, co daje w przeliczeniu 42 mln dolarów amerykańskich.

Koniec hodowli? Jeszcze nie teraz

W 2021 r. media obiegła informacja o tym, że władze RPA chcą odchodzić od hodowli lwów na potrzeby polowań i wykorzystania w turystyce. Miały skończyć się polowania na lwy oraz na potrzeby turystyki. Miały, bo w zasadzie nic się nie zmieniło.

Pod koniec 2022 r. specjalny zespół ekspertów został poproszony o "opracowanie i wdrożenie strategii dobrowolnego wyjścia z obiektów przetrzymywania lwów". Problem w tym, że użyto tu słowa "dobrowolny", rodzi się więc pytanie, czy rząd rzeczywiście chce skończyć z kontrowersyjnymi hodowlami.

Wychodzi na to, że niekoniecznie. Jedyne, co do tej pory udało się osiągnąć, to zakaz eksportu kości lwów, więc mniej zwierzą będzie zabijane w celach eksportowych.

Dlaczego w RPA hoduje się lwy?

Intensywne komercyjne hodowle lwów w RPA istnieją od lat 90. XX w. Najczęściej wykorzystuje się je w turystyce, aby żądni kontaktu z dziką przyrodą turyści mogli sobie pogłaskać króla sawanny, czy wyjść na spacer z "kotkiem".

Celem hodowli jest także zapewnienie zwierzyny na potrzeby polowań "z puszki", czyli zamkniętej zagrody, z której lew nie ma szansy uciec i zdobycie trofea myśliwskiego to w zasadzie formalność. Klient płaci, klient chce wyjść z nagrodą.

Lwy w końcu używane są jako tradycyjne środki do celów magiczno-religijnych i w medycynie ludowej Afryki Południowej i Azji. W Afryce medycyna tradycyjna lub oparta na wierzeniach powszechnie znana jako "muthi" odnosi się do substancji zawierających materiał roślinny i/lub zwierzęcy do użytku leczniczego oraz duchowej. 

Istnieje tu ponad 200 tys. tradycyjnych uzdrowicieli, wysoko cenionych i szanowanych wśród lokalnych społeczności. Tysiące z nich zostało formalnie uznanych za lekarzy. Wykorzystuje się tu m.in. skórę lwa, kości, tłuszcz i pazury.

W Wietnamie i Chinach kości lwów wykorzystuje się podczas produkcji wina używanego w medycynie ludowej. Choć preferowane są kości tygrysów, to lwie również chętnie się wykorzystuje.

Lwy niczym potulne kotki? Groźne drapieżniki uspokaja specjalny spray. Źródło: J. BurkhartJessica Burkhartmateriały prasowe

Źródła:

  1. Green J, Hankinson P, de Waal L, Coulthard E, Norrey J, Megson D i D'Cruze N (2022) Wildlife Trade for Belief-Based Use: Insights From Traditional Healers in South Africa. Przód. eko. ewolucja 10:906398. doi: 10.3389/fevo.2022.906398
  2. Peter Coals, Tom P. Moorhouse, Neil C. D’Cruze, David W. Macdonald, Andrew J. Loveridge, Preferences for lion and tiger bone wines amongst the urban public in China and Vietnam, Journal for Nature Conservation, Volume 57, 2020, 125874, ISSN 1617-1381, https://doi.org/10.1016/j.jnc.2020.125874.
  3. Green, J., Jakins, C., Asfaw, E., Parker, A., De Waal, L. i D'Cruze, N. (2022). Obawy związane z dobrostanem lwów trzymanych w niewoli (Panthera leo) i implikacje dla komercyjnych hodowli lwów w Afryce Południowej. Dobrostan zwierząt, 31 (2), 209-218. doi:10.7120/09627286.31.2.005
  4. Schroeder, R. (2018). Ruchome cele: polowanie na lwy wyhodowane w niewoli w Afryce Południowej w puszkach . Przegląd studiów afrykańskich, 61 (1), 8-32. doi:10.1017/asr.2017.94
  5. Green Jennah, Hankinson Pippa, de Waal Louise, Coulthard Emma, Norrey John, Megson David, D’Cruze Neil, Wildlife Trade for Belief-Based Use: Insights From Traditional Healers in South Africa, Frontiers in Ecology and Evolution, Vol. 10, 2022,  https://doi.org/10.3389/fevo.2022.906398
  6. de Waal L, Jakins C, Klarmann SE, Green J, D’Cruze N (2022) The unregulated nature of the commercial captive predator industry in South Africa: Insights gained using the PAIA process. Nature Conservation 50: 227-264.
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas