Zanieczyszczenia nawet w chmurach. Naukowcy wykryli mikroplastik we mgle

Mikroplastik znajduje się praktycznie wszędzie: w górach, glebie, wodzie, a nawet w chmurach. Japońscy naukowcy twierdzą, że mikroplastik znajduje się w górskiej mgle.

Mikroplastiki są wystarczająco lekkie, dlatego mogą unosić się w powietrzu
Mikroplastiki są wystarczająco lekkie, dlatego mogą unosić się w powietrzuAkihiro Shibata/Solent News/East NewsEast News

Naukowcy z Japonii odkryli, że w górskiej mgle znajdują się drobinki mikroplastiku. Badacze twierdzą ponadto, że obecność maleńkich cząsteczek w chmurach stwarza ryzyko skażenia wszystkiego, co jemy i pijemy.

Mikroplastik w chmurach

Eksperci z Japonii pobrali próbki wody z mgły ze szczytów gór Fuji oraz Oyama. Następnie sprawdzili właściwości fizyczne i chemiczne wody. Wyniki analizy opublikowali w czasopiśmie "Environmental Chemistry Letters".

"To badanie jest pierwszym, w którym wykryto unoszące się w powietrzu mikroplastiki - zarówno w wolnej troposferze, jak i w warstwie granicznej atmosfery" - napisali naukowcy. Mikroplastiki są lekkie, dlatego mogą unosić się w powietrzu.

Naukowcy wykryli w wodzie kilka rodzajów polimerów. To kolejne badanie, potwierdzające, że zanieczyszczenie tworzywami sztucznymi przeniknęło do większości ekosystemów na Ziemi. Mikrodrobiny plastiku mniejsze niż 5 mm odkryto w najdalszych zakątkach planety oraz w ludzkim ciele, w tym we krwi, płucach i łożyskach kobiet w ciąży.

Eksperci z Japonii pobrali próbki mgły ze szczytów gór Fuji oraz Oyama
Eksperci z Japonii pobrali próbki mgły ze szczytów gór Fuji oraz OyamaEast News

Zanieczyszczenie mikroplastikiem

Powszechnie nie wiadomo czy mikroplastik obecny w chmurach może przyczyniać się do zmian klimatu, ale japońscy badacze twierdzą, że tak. Zdaniem badaczy mikrodrobinki plastiku w górnych warstwach atmosfery reagują na promieniowanie ultrafioletowe, a przez to ulegają degradacji i emitują gazy cieplarniane.

Współautor badania Hiroshi Okochi z Uniwersytetu Waseda przekonuje, że zanieczyszczenie mikroplastikami, choć niewidoczne, może powodować znaczne szkody w środowisku naturalnym.