We Francji polował prehistoryczny niedźwiedziopies

Na terenie dzisiejszej Hiszpanii i Francji, w Pirenejach, odkryto skamieniałości prehistorycznego wymarłego drapieżnika. To groźny niedźwiedziopies, który polował w tym regionie miliony lat temu.

We Francji odkryto szczątki groźnego niedźwiedziopsa. Miał wyjątkowy układ zębów i ważył niebagatelne 200 kilogramów (wizualizacja)Denny Navarramateriały prasowe

• W Pirenejach odkryto skamieniałości prehistorycznego drapieżnika - amficjona, znanego również jako niedźwiedziopies.
  • Zwierzę to połączenie niedźwiedzia i psa. Pojawiło się w tym regionie ok. 36 mln lat temu.
  • Niedźwiedziopsy odkryte we Francji osiągały wagę 200 kilogramów i miały wyjątkowy układ zębów.

Skamieniałość żuchwy nieznanego wcześniej gatunku z rodziny amficjonów odkryli paleontolodzy w Pirenejach. Zespół prowadził prace pod kierunkiem Bastiena Mennecarta z Muzeum Historii Naturalnej w Bazylei (Szwajcaria).

Niedźwiedziopies odkryty we Francji

Amficjony, popularnie zwane niedźwiedziopsami, należały do wymarłej odnogi ssaków drapieżnych. Pojawiły się ok. 36 mln lat temu, a wymarły ok. 7,5 mln lat temu. Niedźwiedziopsy mogły ważyć nawet 320 kg.

Żuchwę datowano na 12,8-12 mln lat. Znaleziono ją w Sallespisse w południowo-zachodniej Francji. Odznacza się ona wyjątkowym układem zębów. W odróżnieniu od innych amficjonów ten gatunek wyposażony był w dodatkowy, czwarty ząb przedtrzonowy.

Prehistoryczny niedźwiedziopies odnaleziony we Francji ważył około 200 kilogramówDenny Navarramateriały prasowe

Zupełnie nowy rodzaj niedźwiedziopsa

Z powodu tej różnicy naukowcy postanowili utworzyć nie tylko nowy gatunek, ale i rodzaj. Nadano mu nazwę Tartarocyon na cześć Tartaro, potężnego, jednookiego giganta z mitologii Basków. Tarataroyon mógł ważyć ok. 200 kg.

Amficjony żyły 37-9 milionów lat temu. Były wysokości baribala (gatunek niedźwiedzia) i osiągały dwa metry długości. Miały krótkie nogi, co wskazuje na to, że biegały szybko, ale na krótkich dystansach. Dlatego prawdopodobnie polowały z ukrycia. Młode wychowywały w norach pod ziemią.

Przemysław Białkowski podcast: TygrysySCP