W Ukrainie trwa wojna, a naukowcy odkryli tam prehistoryczne kaczki

Krwawa wojna w Ukrainie, która pociągnęła za sobą mnóstwo ofiar, nie sparaliżowała prac naukowych. "Paleontological Journal" ogłosił właśnie odkrycie najstarszej linii ewolucyjnej niektórych gatunków kaczek, których szczątki znaleziono na ukraińskim wybrzeżu czarnomorskim.

Ptaki z wczesnego plejstocenu od jakiegoś czasu są znajdowane na północnym wybrzeżu czarnomorskim Yevhenii Zavhorodnii/Global Images Ukraine Getty Images

Nowy opisany gatunek zwie się Spatula praeclypeata i żył na terenach dzisiejszej Ukrainy między 19,9 a 1,5 mln lat temu. Skamieniałe szczątki tej pradawnej kaczki zostały znalezione w okolicy jaskini Taurida, w pobliżu wsi Zuja na Krymie w Ukrainie. To najstarsze znalezisko tej linii w zapisie kopalnym.

Prehistoryczne kaczki

Ptaki z wczesnego plejstocenu od jakiegoś czasu są znajdowane na północnym wybrzeżu czarnomorskim, a jaskinia Taurida jest szczególnie bogata w wykopaliska. Od 2018 roku znaleziono tu plejstoceńskie szczątki wielu zwierząt takich jak pradawne jeleniowate, antylopy, mamuty, tygrysy szablozębne z rodzaju Homotherium, ogromna hiena Pachycrocuta brevirostris, które miała wielkość lwa, czy gigantyczny struś Struthio dmanisensis, który osiągał trzy i pół metra wzrostu, zatem był znacznie większy od współczesnych strusi afrykańskich.

Spatula praeclypeata to kaczka, która także żyła w tym czasie na wybrzeżu Morza Czarnego i jest rekonstruowana z wydłużonym dziobem, jakimi dysponują współczesne płaskonosy. Z kolei Tadorna petrina to najstarszy przedstawiciel rodzaju, do którego należą takie żyjące dzisiaj (również w Polsce) kaczki jak ohar czy kazarka rdzawa.

To o tyle istotne, że w plejstocenie ta okolica dominowała w krajobrazy stepowe i przypominające sawanny. Co znaczy, że występujące dzisiaj w rozmaitych środowiskach ohary czy płaskonosy prawdopodobnie wyewoluowały od ukraińskich kaczek stepowych.

Zwierzęta w Polsce cierpią przez sylwestrowe fajerwerkiPolsat News