Przecierali oczy ze zdziwienia. Ten grzyb wyrasta z boku żaby

Naukowcy z Indii dokonali zaskakującego odkrycia, a mianowicie zidentyfikowali pierwszy przypadek grzyba rosnącego na żywym płazie.

Ta żaba ma pasażera na gapę. Z jej boku wyrasta grzyb
Ta żaba ma pasażera na gapę. Z jej boku wyrasta grzyb(Maliye & Y.T., Reptil. amphib., 2024)domena publiczna

Jak możemy przeczytać na łamach magazynu naukowego "Reptiles & Amphibians", naukowcy dokonali niewiarygodnego odkrycia w dziczy południowo-zachodniego indyjskiego stanu Karnataka. Zauważyli tam żabę gatunku Hylarana intermedia, z której boku wyrastał grzyb z rodziny grzybówkowatych - badacze przekonują, że nigdy wcześniej nie widzieli niczego podobnego u żywego płaza.

Żaba jedna na milion?

W stosunkowo krótkim artykule przyrodnik-amator Chinmay Maliye i specjalista od terenów podmokłych Lohit Y.T. z World Wide Fund for Nature-India udokumentowali swoje spotkanie z nietypowym okazem. Jak wyjaśniają, było ono dziełem przypadku, bo żabę dostrzegli podczas postoju nad przydrożnym stawem, gdzie przebywała w towarzystwie ok. 40 innych przedstawicieli swojego gatunku.

Szybko okazało się jednak, że mocno się od nich różni, bo tylko ze skóry na jej boku wyrastał mały grzyb. Co prawda żaby zakażone grzybem nie powinny być dla nas zaskoczeniem, bo u ponad 700 gatunków płazów na całym świecie stwierdzono podatność m.in. na Batrachochytrium dendrobatidis, czyli grzyba wywołującego śmiertelną chorobę zakaźną zwaną chytridiomykozą, która może niszczyć populacje płazów i powodować lokalne masowe wymieranie.

Widzieliśmy już dodatkowe nogi, ale nie grzyby

Co więcej, żaby z nietypowymi naroślami też nie są niczym szczególnym, bo istnieje pasożyt Ribeiroia ondatrae zwany płazińcem mutującym, który powoduje, że płazom... wyrastają dodatkowe tylne nogi! Tyle że ta konkretna żaba nie była zarażona pasożytem R. ondatrae, miała po prostu pasażera na gapę - grzyba, który nie jest znany z infekowania i rośnięcia na żywych zwierzętach.

O ile nam wiadomo, nigdy nie udokumentowano grzyba wyrastającego z boku żywej żaby.
twierdzą naukowcy

Jest saprotrofem rosnącym w ściółce liściowej i gnijącym drewnie, żywiącym się produktami rozkładu materii organicznej i odgrywającym kluczową rolę w recyklingu dna lasu. Nie jest więc jasne, jak i dlaczego ten grzyb mógł rozwijać się na boku żywej żaby - takiej, która poza tym wydawałaby się całkiem normalna i zdrowa.

Naukowcy nie schwytali okazu, więc nie byli w stanie dokonać bardziej szczegółowej identyfikacji grzyba ani ustalić, w jaki sposób wyrósł on na żabie. Nie byli też w stanie określić, jaki (i czy w ogóle) wpływ na żabę miała obecność grzyba i czy była wynikiem złego stanu jej zdrowia i czy może sama spowodowała jakiekolwiek skutki zdrowotne.

Ogromne złoża "złotego wodoru" odkryto w Albaniimateriały prasowe