Pandy wielkie mają swojego "Facebooka". O czym rozmawiają?

Naukowcy Michigan State University odkryli, że pandy wielkie - uważane od dawna za samotników - prowadzą zaskakująco aktywne życie społeczne, komunikując się z bliskimi na... swoim Facebooku.

Pandy wielkie korzystają z "Facebooka". W ich wydaniu to tzw. drzewa zapachowe
Pandy wielkie korzystają z "Facebooka". W ich wydaniu to tzw. drzewa zapachowe123RF/PICSEL

Wygląda na to, że niedźwiedzie bambusowe (Ailuropoda melanoleuca) ukrywały przed nami swoje aktywne życie społeczne. Do tej pory naukowcy uważali, że to gatunek nieśmiały, samotny i raczej aspołeczny, a tu niespodzianka. Pandy wielkie mają nawet swojego Facebooka, a przynajmniej coś na wzór naszej popularnej platformy społecznościowej, za pomocą której się komunikują.

Pandy nie są wcale takimi samotnikami

Podczas badania na pandach zamieszkujących rezerwat przyrody Wolong w Chinach badacze z Michigan State University (MSU) odkryli, że zwierzęta te zostawiają na niektórych drzewach sygnały zapachowe dla innych przedstawicieli swojego gatunku. I choć znakowanie zapachowe nie jest zjawiskiem nowym, o czym doskonale wie każdy, kto choć raz wyprowadzał na spacer psa, to w komunikacji między pandami dzieje się o wiele więcej, niż wcześniej sądziliśmy.

Pozostawiane na tzw. drzewach zapachowych wiadomości są niezwykle złożone - pandy mogą dać innym znać, że często przebywają na danym terytorium, dosłownie "logując się" do drzewa i pozostawiając szczegółowe informacje na temat płci, wieku, statusie rozrodczym, osobowości i wielkości fizycznej.

To całkiem oczywiste, że wymieniają informacje poprzez znakowanie zapachem. Te drzewa zapachowe to media społecznościowe. Podobnie jak Facebook, są one asynchroniczne, co oznacza, że nie musisz być w tym samym miejscu w tym samym czasie. Umożliwiają transmisję dla wielu i jest to rekord. Panda zaznaczająca drzewo nie różni się zbytnio od człowieka dokonującego wpisu na Facebooku
komentuje Ken Frank, prof. socjometrii na MSU.
Pandy wielkie nie są wcale takie aspołeczne, stale komunikują się z innymi przedstawicielami gatunkupexels.com

Wąchając oznaczone drzewo, panda może zatem ustalić, czy spotkała się wcześniej z tą pandą i wychwycić inne wskazówki, takie jak płeć, dominacja, rozmiar i fakt, czy jest gotowa do krycia - wszystkie te cechy mogą pomóc innemu osobnikowi czytać otoczenie bez przebywania w obecności innego niedźwiedzia.

Co ciekawe, naukowcy odkryli również, że zachowanie pandy zmieniało się w ciągu roku. Zwierzęta przez większość czasu wolały komunikować się z bliskimi członkami rodziny, ale gdy nadszedł sezon lęgowy, przybywało "rozmów na temat nowych kontaktów".

Badacze uważają, że ma to na celu zarówno oznaczenie terytorium za pomocą drzew, jak i zniechęcenie do chowu wsobnego i zużywającej energię ryzykownej rywalizacji. A że samice pandy wielkiej owulują tylko raz w roku i zajście w ciążę jest możliwe przez dosłownie 24-72 godziny, to skuteczna komunikacja ma kluczowe znaczenie.

Druk 3D z recyklingu. Butelki PET zyskują drugie życiePolsat News