Odkryto szczątki pradawnego bobra. Dzięki niemu poznaliśmy tajemnice gatunku

W amerykańskim stanie Montana odnaleziono najstarsze znane ludzkości skamieniałości bobra pochodzące sprzed 30 milionów lat. Oznacza to, że wspomniane ssaki musiały pojawić się na naszej planecie znacznie wcześniej niż sądzono. Co więcej, wszystko wskazuje na to, że ich pierwotnym domem była właśnie Ameryka Północna, a nie, jak dotychczas myśleliśmy, Europa.

Odkryto szczątki pradawnego bobra
Odkryto szczątki pradawnego bobrapixabay.com

Wyjątkowe skamieniałości bobra odkryto w formacji geologicznej Renova znajdującej się w południowo-zachodniej Montanie (USA). Naukowcy oprócz kości zwierzęcia znaleźli tam również jego charakterystyczne zęby, dzięki czemu od razu wiedzieli, z czym mniej więcej mają do czynienia.

Ustalono, że wspomniane stworzenie żyło około 30 milionów lat temu, co oznacza, że jest to najwcześniej żyjący znany nam bóbr na świecie. Dotychczas tytuł ten dzierżył pochodzący z Francji osobnik, którego mogliśmy spotkać mniej więcej 23 miliony lat temu.

W związku z powyższym bobry najprawdopodobniej najpierw pojawiły się w Ameryce Północnej, a dopiero później zawitały do Europy. Do momentu najnowszego odkrycia uważano, że sytuacja wyglądała odwrotnie.

Pradawny bóbr

Nowo odkryty gatunek nazwano Microtheriomys articulaquaticus. Charakteryzował się on stosunkowo małymi rozmiarami w porównaniu do jego dzisiejszych odpowiedników, gdyż waga stworzenia oscylowała w granicach kilograma. Pomiędzy pokolenia dostrzeżono także więcej różnic.

Pradawny bóbr najprawdopodobniej nie żywił się korą drzew jak jego krewni. Co ciekawe, nie miał on również charakterystycznego spłaszczonego ogona ułatwiającego pływanie.

- Gryzonie to najbardziej zróżnicowana grupa ssaków na Ziemi, a około 4 na 10 gatunków ssaków to gryzonie. Jeśli chcemy zrozumieć, w jaki sposób uzyskujemy niesamowitą bioróżnorodność, gryzonie to świetny system do badania - powiedział Jonathan J. M. Calede, autor badania.

Dogłębną analizę najnowszego odkrycia opublikowano w czasopiśmie naukowym "Royal Society Open Science".

Zagubione lub ranne zwierzęta. Jak pomóc?Interia.tv