Nowy sposób na kleszcze. Jest naturalny, tani i śmiertelnie skuteczny

Kanadyjscy badacze odkryli, że istnieje pewna naturalna substancja, które może zrewolucjonizować walkę z kleszczami, a więc i przenoszoną przez nie ciężką chorobą - boreliozą. Kluczem do sukcesu okazał się bardzo popularny w Ameryce Północnej gatunek drzewa.

Getty Images
Naukowcy z Kanady odkryli, że w walce z kleszczami niezwykle skuteczna jest jodła balsamiczna Newsday LLCGetty Images

Naukowcy z uniwersytetów Dallhousie i Acadia w Kanadzie przebadali roślinne substancje, które mogą przynieść wyjątkowo dobre efekty w zwalczaniu kleszczy. Badacze przetestowali przede wszystkim jodłę balsamiczną, której zastosowanie okazało się niezwykle skuteczne w walce z tymi groźnymi pajęczakami.

Jodła balsamiczna. Naturalny sposób na kleszcze

Zespół z Kanady odkrył, że zarówno igły jodły balsamicznej, jak i pozyskiwany z niej olejek eterycznynaturalnymi akarycydami. Oznacza to, że pozwalają skutecznie zwalczać organizmy z rzędu roztoczy oraz ich jaja. Należą do nich także kleszcze.

Badacze w ramach testów umieścili kleszcze w probówkach, symulując na dodatek zimowe temperatury. Po dodaniu do probówek olejku eterycznego z jodły balsamicznej odkryto, że zabija on zimujące kleszcze z niemal 100-procentową skutecznością.

"Niewiele naturalnych substancji jest tak skutecznych jak jodła balsamiczna" - zauważa Shelley Adamo, główna autorka badania. "Jodła zabiła prawie 100 proc. kleszczy" - dodała badaczka.

Niewiele naturalnych substancji jest tak skutecznych jak jodła balsamiczna. Zabiła prawie 100 proc. kleszczy.

Walka z kleszczami może być dużo łatwiejsza

Choć jodła balsamiczna okazała się świetną bronią przeciwko kleszczom - i tym samym boreliozie - to są jednak dwa zastrzeżenia. Po pierwsze, same igły potrzebują tygodni, aby zabić zimujące kleszcze. Pozyskiwany z nich olejek eteryczny jest dużo skuteczniejszy, bo działa już w kilka dni.

Drugim ważnym wnioskiem jest to, że jodła balsamiczna działa na kleszcze dużo lepiej w niskich temperaturach. W temperaturze pokojowej (około 20 stopni Celsjusza) jej skuteczność spada do około 50 proc.

Wyniki badań kanadyjskich naukowców dają jednak nadzieję na stworzenie naturalnego środka, dzięki któremu będzie można kontrolować całe populacje kleszczy, szczególnie zimą. "Sezon zimowy jest często pomijany jeśli chodzi o walkę z kleszczami i powinien zostać zbadany pod kątem wykorzystania mało toksycznych środków do kontroli ich populacji" - piszą badacze na łamach "Scientific Reports".

Kleszcze. Czy jest sposób, aby ich uniknąć?Interia.tv