Nowa japońska gwiazda. Nieznaną wcześniej rozgwiazdę złapano do klatki

Znanych jest około 2 tys. gatunków rozgwiazd. Teraz współpraca naukowców z University of Tokyo, Enoshima Aquarium, Marine Science Museum, Fukushima Prefecture i Yamaguchi Prefectural Fisheries Research Center w Japonii doprowadziła do odkrycia nowego gatunku u wybrzeży kraju. Należy on do rodziny rozgwiazd Pseudarchasteridae.

Rozgwiazda. Zdjęcie ilustracyjne.
Rozgwiazda. Zdjęcie ilustracyjne.123RF/PICSEL

Odkrycia dokonano dzięki współpracy naukowców, rybaków oraz pracowników akwariów i muzeów. Twierdzą, że odkrycie to pokazuje duże znaczenie oraz korzyści płynące ze współpracy, a wszystko w celu lepszego zrozumienia różnorodności oceanów.

Do tej pory w wodach japońskich zaobserwowano tylko cztery gatunki Pseudarchasteridae należące do dwóch rodzajów.

Rozgwiazdy są zagrożone wyginięciem. Wszystko przez ocieplanie się wód oceanów123RF/PICSEL

Imię na cześć statku

Rozgwiazda, którą nazwano Paragonaster hoeimaruae, należy do rodziny Pseudarchasteridae. Ma charakterystyczny czerwono-beżowy kolor, pięć ramion i rozpiętość nieco ponad 10 centymetrów. Nazwa rozgwiazdy - hoei - pochodzi od statku rybackiego Hoei-maru, na którym jako pierwszym złowiono ten okaz.

"Odkryliśmy rozgwiazdę - Paragonaster hoeimaruae - u wybrzeży Półwyspu Izu w Zatoce Sagami, na południe od Tokio. Znaleźliśmy również inną w Morzu Japońskim, na północny zachód od prefektury Yamaguchi w południowo-zachodniej Japonii" - wyjaśnił na łamach Journal of Natural History główny badacz Itaru Kobayashi z Misaki Marine Biological Station na Uniwersytecie Tokijskim.

"Złapano je na głębokości od 150 do 350 m, mają proporcjonalne ciało z pięcioma ramionami, są pięknie czerwone na powierzchni i beżowe od spodu".

Zebrano je z klatek, w których łowiono krewetki i kraby w prefekturach Hokkaido i Shizuoka oraz odpowiednio w północnej i środkowej Japonii. Wyłowiono je też przy użyciu włoka (dużej sieci przeciąganej po dnie oceanu) przez statek badawczy ds. rybołówstwa prefektury Yamaguchi.

Jest więcej rozgwiazd niż myślano

Zespół badaczy nagrał również inne rozgwiazdy w miejscach innych niż te, w których znajdowano je wcześniej. Rzuca to nowe światło na badania naukowe nad rozgwiazdami i daje impuls do kolejnych poszukiwań.

Na szczególną uwagę zasługuje Gephyreaster swifti, zaskakująco duża rozgwiazda o średnicy około 30 cm, znaleziona u północnych wybrzeży Hokkaido. Wcześniej odnotowano ją wyłącznie wzdłuż zachodniego wybrzeża Pacyfiku w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie oraz w okolicy wysp na Morzu Beringa na północy.

"Wokół Japonii żyje około 250 gatunków rozgwiazd i byliśmy zaskoczeni, że tak duża jak ta została pominięta. Nasze badania podkreślają, jak różnorodność gatunków w wodach japońskich jest nadal niedoceniana" — powiedział Kobayashi.

Wbrew pozorom te bajkowe stworzenia należą do gatunków zagrożonych. Jak już informowaliśmy badacze z Uniwersytetu Waszyngtońskiego hodują zagrożone gatunki rozgwiazd, aby zapobiec im całkowitemu wymarciu.

Naukowcy zaobserwowali szczególne niebezpieczeństwo wzdłuż wybrzeża Pacyfiku - od meksykańskiego półwyspu Baja California po Alaskę. Od 2013 r. zniknęło aż 90 proc. tych morskich zwierząt. Powód ich zamierania jest najprawdopodobniej związany ze zmianami klimatu i ocieplającymi się oceanami.

Zaskakująca rola ogródków. Nie tylko cieszą oko Polsat NewsPolsat News