Nieznany jaszczur z pradawnego lasu. Naukowcy odkryli nowy gatunek gekona

Głęboko w lasach indyjskich stanów Odisha i Andhra Pradesh żyje kolorowy gatunek gekona, który dopiero teraz został rozpoznany przez naukowców. Najnowszy członek rodziny jaszczurek to malowany gekon lamparci, naukowcom znany jako Eublepharis pictus.

Badacze w Indiach byli zaskoczeni gdy okazało się, że mają do czynienia z nowym gatunkiem gekona lamparciego Zeeshan A. Mirzamateriały prasowe

W 2017 roku, podczas badań terenowych, badacze Zeeshan A. Mirza z National Center for Biological Sciences w Bangalore i C. Gnaneswar z Madras Crocodile Bank Trust w Chennai znaleźli gekona w zbiorniku na wodę w pobliżu świątyni w Vishakhapatnam w stanie Andhra Pradesh. Wtedy uznali, że mają do czynienia ze stosunkowo dobrze znanym lamparcim gekonem wschodnioindyjskim (Eublepharis hardwickii).

Nowy gatunek gekona odkryto w Indiach

"Większość gatunków tych jaszczurek jest do siebie dość podobna" - wyjaśnia Zeeshan Mirza. Dopiero pogłębione badania filogenetyczne, w ramach których naukowcy chcieli sprawdzić rodzinne i ewolucyjne relacje między różnymi spokrewnionymi populacjami gekonów pozwoliły ustalić, że to, co do tej pory uważano za południową populację gekona lamparta wschodnioindyjskiego, może być w rzeczywistości odrębnym gatunkiem.

"Ten gatunek wydaje się być dość powszechny w górskich lasach" wyjaśnia Mirza. Nowy gatunek jest dość duży jak na gekona lamparciego i osiąga około 11,7 cm długości. Cała rodzina gekonów Euplepharis obejmuje teraz siedem gatunków. Dwa z nich  - E. pictus i E. satpuraensis - zostały opisane przez Zeeshana Mirza.

Malowany gekon lamparci zamieszkuje pradawne lasy

Nowy gatunek zamieszkuje suche wiecznie zielone lasy zmieszane z zaroślami i łąkami. Prowadzi ściśle nocny tryb życia. Naukowcy zaobserwowali, że podczas poruszania się liże powierzchnie, co sugeruje, że może używać języka jako pomocniczego narządu zmysłów.

Mimo że malowany gekon lamparci wydaje się być rozpowszechniony w całym stanie Odisha i północnym Andhra Pradesh, naukowcy martwią się o jego ochronę. "Gatunek jest łapany przez ludzi handlujących zwierzętami domowymi i może być nielegalnie przemycany" - piszą odkrywcy, dlatego powstrzymują się od podawania dokładnych lokalizacji, w których można go znaleźć.

Gdynia wprowadza dopłaty do rowerów elektrycznychPolsat News