"Jaszczurka-nurek" używa bąbelków powietrza, by oddychać pod wodą

Dzięki przyczepianiu bąbelka powietrza do nozdrzy jaszczurki mogą nurkować nawet do 16 minut.

article cover
Lindsey Swierkmateriały prasowe

Odkrycia dokonała Lindsey Swierk z Uniwersytetu Binghamton. Podczas badań na Kostaryce w 2019 r. zauważyła, że jaszczurki z rodziny dactyloidae uciekając przed zagrożeniem, nurkują. Wydawałoby się, że dla tych półwodnych stworzeń to naturalne zachowanie. Jednak Swierk zaskoczyło to, jak długo jaszczurki pozostawały pod wodą. - Z łatwością chowają się pod wodą przed drapieżnikami, naprawdę je trudno dostrzec! - mówi naukowiec - Pozostaje jednak pytanie: jak udaje im się tak długo zostać pod wodą? - dodaje Swierk.

Podczas badania użyto więc kamery GoPro. W ten sposób naukowcy zaobserwowali, jak kilka gatunków jaszczurek oddycha pod wodą. - Okazało się, że wydychają powietrze dzięki bąbelkowi przylegającemu do ich skóry - powiedział główny autor badania Chris Boccia z Uniwersytetu Toronto.

Zdaniem badaczy hydrofobiczna skóra jaszczurek mogła dostosować się do tego w procesie ewolucji. Dotyczy to tych gatunków gadów, które regularnie nurkowały. - To odkrycie prowadzi do ekscytujących pytań - mówi Swierk: - Im dłużej jaszczurka nurkuje, tym mniej tlenu pobiera z bąbelka. To może być związane z procesem metabolicznym - dodaje naukowiec.

Z kolei Alexandra Martin, współautorka badania sprawdza, czy za ten fenomen może być odpowiedzialne chłodzenie ciała podczas nurkowania. - Nigdy nie sądzono, że dla kręgowców może to być naturalny mechanizm oddychania pod wodą - stwierdził prof. Luke Mahler z Uniwersytetu Toronto dodając: - Nasze badania pokazują, że jest to możliwe, a korzystają z tego gatunki, które żyją w środowisku wodnym".

Naukowcy planują kontynuować prace, by lepiej zrozumieć ewolucję tej rodziny gadów, oraz zachowania związanego z "ponownym oddychaniem".

Badanie opublikowano w piśmie "Current Biology".