Rzecznik TSUE: Ingerencja w poziom emisji spalin w autach jest sprzeczna z prawem

Instalowanie oprogramowania w pojazdach, które zmienia poziom emisji spalin, jest niezgodne z prawem – uznał rzecznik TSUE Athanasios Ranttos. Opinia rzecznika nie jest wiążąca.

article cover
Getty Images
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

Chodzi o oprogramowanie, które w zależności od temperatury otoczenia i wysokości nad poziomem morza, zmienia poziom emisji gazów. Zdaniem Ranttosa, instalacja takich oprogramowań jest sprzeczna z prawem unijnym.

"Zainstalowanie takiego urządzenia nie może być uzasadnione zabezpieczeniem silnika przed uszkodzeniem lub wypadkiem ani zapewnieniem bezpiecznego użytkowania pojazdu, jeżeli służy ono głównie ochronie elementów takich jak zawór EGR i filtr cząstek stałych" - doprecyzował przedstawiciel TSUE.

Opinia dotyczy trzech spraw, które obecnie rozpatruje Trybunał: C-128/20 GSMB Invest, C-134/20 Volkswagen i C-145/20 Porsche Inter Auto i Volkswagen. W każdej ze spraw chodzi o pojazdy z silnikiem Diesla, w których zainstalowano oprogramowanie zmieniające poziom emisji, w zależności o temperatury i wysokości nad poziomem morza, na której w danym momencie był pojazd. W zależności od warunków, emisje tlenków azotu były tymczasowo zmniejszane.

W pierwszej ze spraw, po aktualizacji oprogramowania, oczyszczanie spalin było wyłączane przy temperaturze zewnętrznej poniżej 15 st. Celsjusza i powyżej 33 st. Spaliny nie były czyszczone także powyżej wysokości tysiąca m n.p.m. Te warunki są określane jako "okno temperaturowe". W przedziale 10 st. i powyżej tysiąca metrów, w przedziale 250 metrów wysokości, skuteczność oczyszczania spalin była liniowo zmniejszana do zera. Wówczas dochodziło do wzrostu emisji tlenów azotu ponad wartości graniczne.

Pojazdy z drugiej i trzeciej sprawy również zawierały oprogramowanie, które uniemożliwiało funkcjonowanie układu recyrkulacji spalin w ramach okna temperaturowego.

Zdaniem rzecznika generalnego okno temperaturowe nie odzwierciedla rzeczywistych warunków jazdy. W Austrii i Niemczech, jak i innych państwach UE, średnie temperatury w latach 2017-2019 były znacznie niższe niż 15 st. Ponadto, z powodu ukształtowania terenu w Austrii i Niemczech, pojazdy często jeżdżą po terenach, których wysokość przekracza tysiąc m n.p.m.

Ranttos uważa, że oprogramowanie zmniejsza skuteczność systemu kontrolującego emisję zanieczyszczeń podczas normalnego korzystania z auta.

Opinia rzecznika nie jest wiążąca dla sędziego prowadzącego sprawę. To wstęp do wyroku TSUE. Trybunał może się z nią zgodzić, lub wydać inne orzeczenie.

Dziwne miejsca w Polsce. Dzieło człowieka czy natury?Interia.tv
PAP
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas