Turbulencje podczas lotu. Przez zmianę klimatu są coraz częstsze

Magdalena Mateja-Furmanik

Zmiana klimatu ingeruje stopniowo w każdy aspekt naszego życia. Nie inaczej jest w przypadku lotów. Okazuje się, że przez ostatnie 40 lat ryzyko wystąpienia turbulencji zwiększyło się ze względu na rosnące emisje dwutlenku węgla.

Przyczyna zwiększonych turbulencji jest silnie związana ze zmianami klimatu.
Przyczyna zwiększonych turbulencji jest silnie związana ze zmianami klimatu.123RF/PICSEL

Naukowcy z University of Reading w Wielkiej Brytanii ustalili, że silne turbulencje wzrosły aż o 55 proc. w latach 1979-2020 na jednej z najbardziej uczęszczanych tras na północnym Atlantyku. Europa, Bliski Wschód i Południowy Atlantyk również odnotowały znaczny wzrost. Tylko w Stanach Zjednoczonych przemysł lotniczy traci od 150 do 500 mln dolarów rocznie z powodu skutków turbulencji, w tym ze względu na szybsze zużycie samolotów.

Dlaczego turbulencje w samolotach są coraz częstsze?

Zdaniem specjalistów wynika to ze zmian prędkości wiatru na dużych wysokościach. Ich przyczyną jest ocieplenie powietrza, wynikające z większej emisji dwutlenku węgla.

"Po dekadzie badań pokazujących, że zmiany klimatu zwiększą turbulencje na czystym niebie w przyszłości, mamy teraz dowody sugerujące, że wzrost już się rozpoczął" - powiedział profesor Paul Williams, naukowiec zajmujący się atmosferą na Uniwersytecie w Reading i współautor badania w rozmowie z BBC.

Naukowcy alarmują, ze opracowanie lepszych systemów prognozowania i wykrywania turbulencji jest konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa lotów w kolejnych dziesięcioleciach. Radary, którymi dysponujemy współcześnie, mogą wychwycić turbulencje towarzyszące burzom. Te powstałe na czystym niebie są prawie niewidoczne i trudne do wykrycia.

Turbulencje na czystym niebie

Loty z turbulencjami są nie tylko niewygodne, ale mogą również powodować obrażenia. Turbulencje na czystym niebie są szczególnie niebezpieczne, ponieważ mogą pojawić się nagle - czyli również w momencie, gdy pasażerowie nie mają zapiętych pasów bezpieczeństwa.

Z tego powodu rozsądnie jest mieć cały czas zapięte pasy bezpieczeństwa. Większe turbulencje wiążą się również z wysokimi kosztami środowiskowymi. By je ominąć, piloci muszą wydłużać trasę i tym samym zwiększać ilość spalanego paliwa.

Dlaczego warto spacerować?Stowarzyszenie Czysta PolskaStowarzyszenie Program Czysta Polska
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas