Poznań kupi 25 autobusów wodorowych

MPK Poznań kupi 25 autobusów wodorowych. Dofinansowanie na pojazdy zatwierdził już Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pierwsze autobusy wodorowe trafią do miasta w drugiej połowie 2023 roku.

Poznań kupi 25 autobusów wodorowych dzięki dotacji z NFOŚiGW. Pojazdy trafią do miasta w drugiej połowie 2023 r.
Poznań kupi 25 autobusów wodorowych dzięki dotacji z NFOŚiGW. Pojazdy trafią do miasta w drugiej połowie 2023 r.Lukasz Gdak/Polska Press/East NewsEast News

- Zakup autobusów z napędem wodorowym to zupełnie nowy rozdział w historii poznańskiej komunikacji miejskiej i kolejny ważny krok ku czystszemu powietrzu - podkreślił prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak. MPK Poznań podało w środę, że dotacja stanowi ok. 90 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji

Jacek Jaśkowiak dodał, że "tempo, w jakim zmienia się poznańska komunikacja miejska, jest imponujące". - Kiedy nieco ponad dwa lata temu MPK Poznań wypuściło na swoje trasy autobusy elektryczne, chyba nikt się nie spodziewał, że tak szybko w naszym zasięgu pojawią się pojazdy z napędem wodorowym, emitujące do atmosfery w trakcie jazdy jedynie parę wodną. Jeśli wszystko pójdzie po naszej myśli, to w przyszłym roku pierwsze autobusy na wodór wyjadą na ulice miasta - wskazał Jaśkowiak.

Nowoczesne autobusy MPK Poznań

Prezes MPK Poznań Krzysztof Dostatni zaznaczył, że MPK Poznań już od lat prowadzi przemyślaną politykę taborową, stawiając na nowe technologie i ekologię.

- W miarę możliwości finansowych starsze autobusy spalinowe wymieniane są na spełniające najwyższe normy w zakresie emisji zanieczyszczeń. Inwestujemy w autobusy elektryczne. Teraz, dzięki finansowemu wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dostajemy szansę na wkroczenie w erę wodoru - wskazał Dostatni.

Spółka poinformowała w środę, że z wnioskiem o dofinansowanie zakupu autobusów wodorowych w ramach programu "Zielony transport publiczny" MPK Poznań wystąpiło na początku ubiegłego roku.

Wiceprezes zarządu MPK Poznań ds. ekonomiczno-finansowych Jerzy Zalwowski tłumaczył, że "bazując na naszym olbrzymim doświadczeniu w pozyskiwaniu funduszy, zarówno unijnych, jak i krajowych, przygotowaliśmy wniosek o dofinansowanie, który zakładał zakup 84 autobusów elektrycznych z wodorowym ogniwem paliwowym oraz o dofinansowanie budowy stacji tankowania wodoru".

- Wniosek został pozytywnie zaopiniowany, jednak zainteresowanie programem "Zielony transport publiczny" było tak wielkie, że zostało nam zaproponowane dofinansowanie w ograniczonym zakresie - dodał i wskazał, że uzgodniono, iż możliwy będzie zakup 25 autobusów; wszystkie z nich będą miały standardową długość 12 metrów.

Spółka podała, że z uwagi na taką liczbę pojazdów początkowo nie będzie konieczne budowanie własnej stacji tankowania wodorem - zgodnie z obecnymi planami dostawa wodoru, jak i jego tankowanie ma być realizowane przez podmiot zewnętrzny wyłoniony w trakcie postępowania przetargowego.

Zalety autobusów wodorowych

Wiceprezes Zarządu MPK Poznań ds. technicznych Marek Grzybowski podkreślił, że autobusy z napędem wodorowym mają wiele zalet. Jak wskazał, "poza podstawową, czyli w pełni czystą, nie emitującą zanieczyszczeń do środowiska technologią napędu, należy zwrócić uwagę na to, że w przeciwieństwie do elektryków autobusy z napędem wodorowym nie wymagają ładowania na końcówkach. Mogą być więc kierowane na wszystkie linie komunikacyjne obsługiwane przez przedsiębiorstwo. Zasięg autobusów wodorowych w każdych warunkach pogodowych jest porównywalny do zasięgu pojazdów z napędem konwencjonalnym".

Dodał, że dostawca pojazdów będzie zobligowany także do przeszkolenia pracowników, w tym kierowców i pracowników zaplecza technicznego w zakresie ich obsługi. Spółka podała, że dokumentacje przetargowe dotyczące dostaw wodoru oraz zakupu autobusów elektrycznych z napędem wodorowym są już przygotowywane.

Przemysław Białkowski podcast: Strefy czystego transportuStowarzyszenie Program Czysta Polska
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas