Kawa z recyklingu zrewolucjonizuje baterie do elektryków?

Zużyta mielona kawa może pomóc w usprawnieniu baterii do pojazdów elektrycznych – uważają naukowcy z Indonezji. Fusy pomagają w wytwarzaniu grafenu, który jest wykorzystywany do produkcji nowoczesnych akumulatorów litowo-tytanowych.

Naukowcy z Indonezji opracowali metodę, która pozwala uzyskać grafen m.in. ze zużytej kawy. Grafen jest jednym z elementów nowoczesnych akumulatorów litowo-tytanowych
Naukowcy z Indonezji opracowali metodę, która pozwala uzyskać grafen m.in. ze zużytej kawy. Grafen jest jednym z elementów nowoczesnych akumulatorów litowo-tytanowychUnsplash

Informację podano w singapurskiej telewizji CNA. Indonezyjscy badacze odkryli, że kawowe fusy nadają się do produkcji grafenu. Może to obniżyć wagę baterii w pojazdach elektrycznych oraz przyspieszyć ich ładowanie.

Kawa może przydać się w zasilaniu pojazdów elektrycznych - wynika z zapowiedzi naukowców Uniwersytetu Indonezyjskiego w Depok. Indonezja jest jednym z największych producentów kawy na świecie, a naukowcy zastanawiali się nad sposobami spożytkowania zużytego surowca. Opracowali metodę przerabiania mielonej kawy na grafen, który następnie dodają do ujemnej elektrody na akumulatorze, by zwiększyć jego pojemność.

Kawa przerobiona na baterie

Prof. Anne Zulfia Syahrial, która kieruje zespołem naukowców odpowiedzialnych za odkrycie, wyjaśnia, że opracowana przez nich bateria to akumulator litowo-tytanowy (lithium-titanate-oxide - LTO). Takie baterie są bardziej stabilne niż większość akumulatorów litowo-jonowych używanych obecnie w pojazdach elektrycznych, ale mają mniejszą pojemność w przeliczeniu na masę.

- Spróbowaliśmy domieszać do tworzywa cyny lub krzemu i aktywnego węgla z odpadów łupin kokosowych. Przetwarzamy też zużytą kawę, a nawet odpady plastikowe na grafen, który też jest mieszany z LTO - powiedziała prof. Syahrial.

Ładowanie w 30 minut dzięki... zużytej kawie

Akumulatory LTO mogą być znacznie lżejsze i ładować się znacznie szybciej niż baterie litowo-jonowe z anodami grafitowymi, powszechnie używane w elektrycznych pojazdach obecnie - ocenił inny członek zespołu Bambang Priyono.

Waga przeciętnej baterii używanej w pojazdach wynosi około 500 kg, a akumulator LTO mógłby być o 200 kg lżejszy, co zwiększyłoby również zasięg pojazdu. Akumulator opracowany przez naukowców z Uniwersytetu Indonezyjskiego już teraz ładuje się w zaledwie 30 minut, a badacze chcę skrócić ten czas jeszcze o połowę.

Robert Biedroń o wyroku Trybunału Konstytucyjnego i sytuacji na granicy z Białorusiąmateriały promocyjne
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas