Znane linie lotnicze podwyższą ceny biletów. Wszystko przez unijne przepisy
Oprac.: Katarzyna Nowak
Niemieckie linie lotnicze Lufthansa wprowadzają dodatkowe opłaty za bilety. To odpowiedź na regulacje środowiskowe uchwalone przez Unię Europejską. Nowe ceny biletów będą obowiązywać od początku 2025 r.
Niemieckie linie lotnicze Lufthansa podały, że od przyszłego roku wzrośnie cena biletów lotniczych. Dodatkowa opłata to wynik unijnych regulacji środowiskowych, których celem jest obniżenie emisji z sektora lotniczego.
Lufthansa doliczy dodatkową opłatę do biletów
Lufthansa ogłosiła, że linie będą doliczać dodatkową opłatę wynoszącą od 1 do 72 euro. Koszty przelotu wzrosną w zależności od rodzaju biletu i odległości. Dodatkowa opłata będzie naliczana do wszystkich lotów realizowanych po 1 stycznia 2025 r.
Więcej za bilet zapłacą wszyscy podróżujący z krajów Unii Europejskiej, a także Wielkiej Brytanii, Norwegii i Szwajcarii.
Niemieckie linie lotnicze poinformowały, że podwyżka cen biletów jest podyktowana pokryciem kosztów unijnych przepisów dotyczących redukcji emisji dwutlenku węgla. Lufthansa podała, że dodatkowa opłata "pokryje część stale rosnących dodatkowych kosztów wynikających z regulacyjnych wymogów środowiskowych”. Chodzi o konieczność stosowania zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), wytwarzanego z materiałów pochodzenia biologicznego.
Celem UE jest zmniejszenie zanieczyszczeń i emisji wytwarzanych przez samoloty. Linie lotnicze nie ukrywają, że unijne wymogi środowiskowe wiążą się z wyższymi opłatami zarówno po stronie przewoźnika, jak i pasażerów. Linie Air France-KLM wprowadziły dodatkową opłatę z tytułu SAF już w 2022 r. Wynosi ona 12 euro w przypadku biletów biznesowych i 4 euro dla lotów klasą ekonomiczną.
Kilka linii zapewniło, że nie będzie pobierać dodatkowych opłat w związku z regulacjami środowiskowymi. Wśród nich były EasyJet, Wizz Air czy amerykańskie United Airlines i Southwest Airlines.
Zobacz też: Turystyka i pluskwy - co je łączy?
Redukcja emisji z lotnictwa to droższe bilety
Unijne przepisy zakładają, że do 2025 r. 2 proc. paliwa na lotniskach w UE będzie stanowić paliwo zrównoważone. W 2030 r. ma to być 6 proc., a w 2050 roku - 70 proc.
Przyjęty przez Unię Europejską pakiet "Fit for 55" obejmuje również lotnictwo. Według ustaleń do 2030 r. unijne emisje gazów cieplarnianych mają zmniejszyć się o co najmniej 55 proc. w porównaniu z poziomem z 1990 r.
Uważa się, że lotnictwo jest odpowiedzialne za około 2 proc. światowych emisji szkodliwych gazów, jest jednak traktowane jako jeden z sektorów, w których najtrudniej zdekarbonizować. Paliwa wykorzystywane w samolotach są trudne do zastąpienia innym rodzajem energii.
Źródło: Interia/PAP