Polskie miasta kupują autobusy elektryczne na potęgę
Wkrótce w polskich miastach będzie jeździć już 850 autobusów elektrycznych. To cztery razy więcej niż pod koniec 2019 roku. Polska jest na czwartym miejscu w Europie jeśli chodzi o autobusy elektryczne – informuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).
Pod koniec 2021 roku po ulicach polskich miast jeździło 615 autobusów elektrycznych. Do połowy tego roku będzie ich już 850, i będą one zasilały floty aż 64 przedsiębiorstw odpowiadających za komunikację miejską w Polsce.
Najwięcej autobusów elektrycznych - 160 sztuk - ma Warszawa. E-busy stanowią już ponad 10 proc. floty pojazdów Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie. Kolejne miejsca zajmują: MPK Kraków (79 autobusów elektrycznych), MPK Poznań (59) oraz PKM Jaworzno (44). W przypadku ostatniego z zakładów e-busy stanowią aż 63 proc., co jest polskim rekordem.
Autobusy elektryczne. W Polsce jest ich coraz więcej
- Ponad połowa (54,1 proc.) wszystkich autobusów elektrycznych zarejestrowanych w Polsce (333 szt.) wchodzi w skład flot kursujących w niektórych miastach powyżej 300 tys. mieszkańców, czyli w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Szczecinie, Bydgoszczy oraz w Lublinie - mówi Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA. - Zauważamy jednak trend polegający na zamawianiu pojazdów zeroemisyjnych również przez mniejsze gminy - dodaje.
Zobacz również:
Mimo znaczącego rozwoju elektromobilności w komunikacji miejskiej nie można zapominać, że jest to kosztowny proces. Skokowy wzrost kosztów - w tym energii elektrycznej - stawia operatorów komunikacji miejskiej w bardzo trudnej sytuacji ekonomicznej i to w chwili, gdy wciąż są odczuwalne skutki kryzysu pandemicznego.
- W obliczu poważnego kryzysu finansów publicznych bardzo niepokoimy się o przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej. Im mniejsze miasto, tym konsekwencje deficytu budżetowego mogą być gorsze dla funkcjonowania sieci transportu publicznego. Musimy pamiętać o tym szczególnie przy wdrażaniu nowych technologii - w tym elektrycznych autobusów - mówi Marcin Żabicki, dyrektor ds. rozwoju Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej.
Pod koniec ubiegłego roku na dostawę do flot polskich operatorów oczekiwały 233 autobusy elektryczne. Otrzymają je 36 przedsiębiorstwa prowadzące działalność w obszarze zbiorowego transportu publicznego. Najwięcej autobusów zeroemisyjnych trafi do flot PKA Gdynia (24 szt.), MZK Gliwice i MPK Łódź (po 17 szt.), PKM Gliwice (16 szt.) oraz MPK Wrocław 11 szt.