Volvo XC40 - samochód hybrydowy typu plug-in. Co warto o nim wiedzieć?

Artykuł sponsorowany

Volvo jest gotowe na zelektryfikowaną przyszłość w motoryzacji. Już dziś proponuje swojego bestsellerowego, kompaktowego SUV-a premium XC40 z szerokim spektrum najnowocześniejszych jednostek napędowych. Wśród nich jest wszystko, czego oczekują klienci: od miękkich hybryd, aż po wersję w pełni elektryczną. Jednak nic tak nie łączy zalet obu rodzajów napędu, jak hybryda typu plug-in o oznaczeniu T5.

article cover
.
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

Napęd T5

Pod maską kompaktowego SUV-a pracuje nowoczesny, turbodoładowany, 180-konny silnik 1.5, który w T5 współpracuje z 84-konnym silnikiem elektrycznym. Dzięki temu ten niepozorny SUV dysponuje potężną mocą systemową 262 KM. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje jedynie 7,3 sekundy, a prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 180 km/h zgodnie z deklaracją dotyczącą bezpieczeństwa i ograniczeniu prędkości we wszystkich samochodach marki. Napęd elektryczny pozwala na przejechanie nawet 45 km (wg. normy WLTP), co czyni XC40 T5 niesamowicie oszczędnym w mieście - podczas codziennych przejazdów do pracy silnik spalinowy będzie jedynie pasażerem na gapę.

Ładowanie

XC40 T5 można ładować z zewnętrznych źródeł energii (plug-in hybrid) za pośrednictwem przewodu, który już w standardzie ma aż 7 metrów długości i pozwala na korzystanie z tradycyjnych gniazd ściennych. Długi kabel w połączeniu z portem ładowania umiejscowionym  w lewym przednim błotniku pozwala na wygodne podłączanie źródła prądu niezależnie od tego jak zaparkujemy. Akumulator ma 8,4 kWh użytecznej pojemności, co wystarcza nawet na pokonanie 45 km bez użycia jednostki spalinowej.

Obsługa hybrydy

XC40 T5 komunikuje się z kierowcą za pomocą dwóch ekranów. Przed kierowcą rozpościerają się 12,3-calowe wirtualne zegary, a pośrodku deski rozdzielczej jest 9-calowy dotykowy tablet. Volvo stawia na prostotę obsługi i wiele funkcji jest sterowanych przez system infotainment, ale te najważniejsze otrzymały dedykowane przyciski. Jednym z nich jest bardzo istotny w hybrydzie typu PHEV przycisk do kontroli trybów pracy jednostek napędowych. W XC40 mamy do wyboru 4 różne tryby - Hybrid, Power, Pure, i Off Road. Hybrid to tryb, w którym elektronika decyduje o tym jak wykorzystywane są oba silniki zależnie od sytuacji na drodze. Z kolei po wybraniu Power Volvo natychmiast pozwala przekazać całą moc obu silników do kół. Tryb Pure pozwala na poruszanie się stricte przy użyciu energii elektrycznej, ale spalinowy silnik Volvo automatycznie wspomoże kierowcę, jeżeli samochód uzna to za konieczne. Ostatni tryb- Off Road - służy do jazdy po nieutwardzonych nawierzchniach. XC40 ponadto dysponuje funkcjami Battery Hold oraz Charge. Pierwsza z nich pozwala utrzymać poziom naładowania baterii tak, aby wykorzystać ją później np. w centrum miasta. Z kolei Charge nakazuje ładowanie auta za pomocą silnika spalinowego. Dzięki temu kierowca T5 ma pełną kontrolę nad tym kiedy i jak chce wykorzystać zgromadzoną w baterii energię elektryczną.

Dlaczego jazda T5 się tak naturalna

XC40 T5 dysponuje specjalnie zaprojektowanymi wskaźnikami przystosowanymi do jazdy samochodem hybrydowym. W miejscu klasycznego obrotomierza znajduje się specjalny zegar wskazujący w czasie rzeczywistym, który silnik jest obecnie używany oraz aktualny zapas energii elektrycznej, a nawet poziom rekuperacji. Tuż obok znajdują się wskaźniki poziomu naładowania baterii oraz ilości paliwa. Dzięki temu kierowca w prosty i intuicyjny jest informowany o tym, jak najefektywniej wykorzystać energię zmagazynowaną w akumulatorze oraz jak najefektywniej wykorzystać proces rekuperacji do jej odzyskiwania.

.

Pojemny i komfortowy

Volvo ma również dobrą wiadomość dla wszystkich, którzy obawiają się, że montaż dwóch jednostek napędowych i pokaźnego akumulatora może mieć wpływ na zmniejszenie przestrzeni pasażerskiej lub bagażowej. W XC40 T5 miejsca dla pasażerów i bagażu jest tyle samo, co w modelach z klasycznym napędem. Volvo dokonało tego poprzez montaż bardziej kompaktowej dwusprzęgłowej skrzyni biegów oraz umiejscowienie akumulatora pod konsolą środkową. Dzięki temu w T5 mamy do dyspozycji taki sam 460-litrowy bagażnik co w wersjach silnikowych. Tutaj również ma on podwójną podłogę, pod którą znajduje się idealne miejsce na przechowywanie akcesoriów do zewnętrznego ładowania hybrydy. Volvo ma również dobre wieści dla wszystkich, którzy obawiają się o znaczny przyrost masy własnej. T5 jest jedynie o ok. 10% cięższe do pozostałych odmian.

Idealny rozmiar

Wysoka pozycja za kierownicą i mierzące 4425 długości nadwozie XC40 pozwala na swobodne manewrowanie w miejskiej dżungli. W połączeniu z rozstawem osi wynoszącym 2702 Volvo stworzyło auto, które nie tylko świetnie radzi sobie z nierównościami, ale zapewnia też doskonały w swojej klasie komfort jazdy. Na dodatek kabina XC40 reprezentuje ten sam minimalistyczny styl i luksusowy design, co większe modele z gamy szwedzkiego producenta. Jednym najważniejszych celów przy projektowaniu XC40 było zadbanie o to, żeby klienci przesiadający się z aut innych segmentów nie odczuli w tym SUV-ie żadnego dyskomfortu i trzeba przyznać, że projektanci odnieśli pełen sukces.

Bezpieczeństwo

Volvo jest przodownikiem w dziedzinie bezpieczeństwa i każdy produkt tej firmy oferuje szereg bezkompromisowych rozwiązań. Szwedzi twierdzą, że stworzone przez nich technologie uratowały do dziś ponad milion istnień ludzkich, a misją Volvo jest ocalenie kolejnego miliona. Właśnie dlatego firma wyposażyła XC40 w system IntelliSafe Surround. Wśród jego funkcji są m.in. technologie rozpoznawania znaków, monitorowania pasa ruchu i martwego pola (BLIS), a także system ostrzegający o kolizji. Volvo przy projektowaniu kompaktowego SUV-a zdecydowało się na integrację w konstrukcji nadwozia klatki bezpieczeństwa ze stali o podwyższonej wytrzymałości, montaż foteli oraz wykończeń kabiny pochłaniających energię zderzenia, a nawet łamanej kolumny kierownicy. To światowa czołówka, nie tylko w swojej klasie. Więcej na temat podejścia Volvo do kwestii bezpieczeństwa przeczytasz tutaj.

Dlaczego właśnie T5?

Znajdujące się na szczycie gamy T5 oprócz oczywistych zalet, dla których klienci decydują się na XC40 może pochwalić się jeszcze ekologicznymi super-umiejętnościami, z których najważniejszą jest jazda bez użycia silnika spalinowego. Decydując się na Volvo XC40 T5 klienci mają szansę posmakować elektrycznej przyszłości motoryzacji już dziś i to bez obawy o malejący zasięg, czy długi czas ładowania. Sprawdź więcej informacji na temat hybrydowego SUV’a XC40.

.
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas