Ile czasu trwa ładowanie samochodu elektrycznego i od czego to zależy?

Artykuł sponsorowany

article cover
materiały promocyjne

Ładowanie a tankowanie

Jak można ładować auto elektryczne?

Jak długo trwa ładowanie samochodu elektrycznego?

  • Ładowanie jednofazowe AC od 0 do 100% akumulatora trakcyjnego:
  • 1,3 kW (6 A; 230 V): 64 godziny (wersja jednosilnikowa), 72 godziny (wersja dwusilnikowa).
  • 2,2 kW (10 A; 230 V): 36 godzin (wersja jednosilnikowa), 40 godzin (wersja dwusilnikowa). 
  • 3,6 kW (16 A; 230 V): 22 godziny (wersja jednosilnikowa), 24 godziny (wersja dwusilnikowa).
  • 7,2 kW (32 A; 230 V): 11 godzin (wersja jednosilnikowa), 12 godzin (wersja dwusilnikowa).
  • Ładowanie trójfazowe AC (0-100% pojemności akumulatora):
  • 4 kW (6 A): 20 godzin (wersja jednosilnikowa), 22 godziny (wersja dwusilnikowa).
  • 6,8 kW (10 A): 12 godzin (wersja jednosilnikowa), 14 godzin (wersja dwusilnikowa).
  • 11 kW (16 A): 8 godzin (obie wersje);
  • Szybkie ładowanie na stacji DC (prądem stałym w zakresie 10-80% baterii):
  • 50 kW: 60 minut;
  • 150 kW: 29 minut;
  • 200 kW: 28 minut;

Krzywa ładowania

Jak ładować?

  • Jeżeli chcesz skrócić czas ładowania na stacji DC, pamiętaj by wyznaczyć punkt ładowania jako cel w pokładowym systemie nawigacyjnym. W przypadku Volvo, gdy auto “wie", że zmierzasz do stacji ładowania odpowiednio przygotuje akumulator trakcyjny do tego procesu, co wpłynie na krótszy czas spędzony przy samej ładowarce.
  • Jeżeli zależy Ci na czasie, nie ładuj na stacji DC akumulatora do pełna! Powyżej 80% zapełnienia baterii, czas ładowania zauważalnie spada (tak jest w każdym aucie elektrycznym, bo wynika to z fizyki akumulatorów, a nie parametrów danego modelu pojazdu). W efekcie znacznie mniej czasu stracisz na ładowarkach, jeżeli zrobisz dwa przystanki na szybkich stacjach DC doładowując akumulator np. w zakresie 20%-60% niż, jakbyś miał zatrzymać się tylko raz i ładować akumulator od 20% do 100%.
  • Ładowanie akumulatora dużą mocą na stacji DC do pełna może wpłynąć na żywotność baterii samochodu elektrycznego. Ładowanie do 80% nie tylko skróci czas na ładowarce, ale też nie wpływa negatywnie na całkowity czas użyteczności akumulatora trakcyjnego w Twoim pojeździe.
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?