Kongres Impact’21: Zyski w biznesie i dbanie o środowisko
Troska o klimat i ochronę środowiska odgrywa coraz większą rolę we współczesnym biznesie - uważają prelegenci Impact’21, zorganizowanego w Poznaniu kongresu.
Uczestnicy panelu dyskusyjnego "Jak zbudować lepszą przyszłość, odpowiadając na wyzwania teraźniejszości" rozmawiali o tym jak sprawić, aby rozwój biznesu był zrównoważony. Pomaga w tym polityka Environmental, Social and Corporate Governance (ESG), która wprowadza do korporacji kwestie środowiskowe i społeczne.
- Pracownicy oczekują, że wynagrodzenie będzie rosło, a inwestorzy chcą zwrotu z inwestycji, więc firma musi się rozwijać. Ale czasy się zmieniły. Stawiamy na zysk, ale patrzymy też na potrzeby wyższego rzędu z piramidy Masłowa - mówił w trakcie panelu Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.
Zdaniem Ciołkowskiego zarządzanie organizacjami stało się bardziej transparentne przez media społecznościowe. Jak podkreślił, "jeśli ktoś z nas jest nieautentyczny i nieszczery, o wszystkim możemy przeczytać w internecie".
Tomasz Suchański, prezes Żabka Polska, uważa, że ostatnie półtora roku zmieniło prowadzenie biznesu. Na znaczeniu zyskał e-commerce, a ten, kto dzisiaj nie myśli o cyfryzacji, "można powiedzieć, że nie myśli o przyszłości".
Prezes podkreślił także, że firmy odchodzą od "dawnego myślenia o budżetach". Radom Nadzorczym są przedstawianie różne scenariusze finansowe, w zależności od tego, co może się wydarzyć.
Zarówno klienci, pracownicy jak i całe społeczeństwo zaczęło wymagać od biznesu odpowiedzialności. Suchański podkreślił, że kwestia dbania o środowisko stała się jednym z kluczowych elementów strategii jego firmy.
- Epidemia pokazała, jak ważni są naukowcy, że to nie tylko ekscentryczni wariaci oderwani od rzeczywistości, ale ludzie, którzy pomagają przezwyciężać duże kryzysy - powiedział dr Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz.
Z kolei zdaniem prof. Lidii Morawskiej z australijskiej Queensland University of Technology, jako społeczeństwo nadal nie rozumiemy, że można prowadzić firmę, jednocześnie dbając o środowisko i zdrowie ludzkie. - Te kwestie nie istnieją w oderwaniu od siebie i się nie wykluczają - mówiła prof. Morawska.
Naukowiec przypomniała, że z powodu wybuchu pandemii, zdrowie wygrywało z potrzebami biznesu. - Wskutek izolacji miast było mniej zachorowań i śmierci, ale biznes tracił: brak obrotu oznaczał brak dochodu - opowiadała.
Zdaniem prof. Morawskiej podobnie jest w kwestii zmian klimatycznych. Naukowiec przypomina, że kiedy zamykamy "dymiący zakład przemysłowy", może się wydawać, że wygrywa zdrowie, a biznes przegrywa. Jednak dzięki przechodzeniu na czystą energię, otwierają się nowe możliwości dla firm.
Budowa nowego świata i transformacja społeczeństwa, wraz z transformacją energetyczną, ma być "wspaniałą okazją biznesową". Prof. Morawska stwierdziła, że "larwa przemieni się w motyla".