Odkryto nieznane dotąd drzewa. Wyglądały jak z kosmosu

Zespół naukowców znalazł skamieliny starożytnego drzewa, którego wygląd nie przypomina żadnego żyjącego obecnie gatunku. Drzewa pochodzą sprzed 350 milionów lat. Swoim wyglądem przypominały "szczotkę do butelek". Korona rozciągała się na 5 metrów szerokości, a pień miał zaledwie 16 centymetrów grubości.

Naukowcy odkryli nieznane dotąd prehistoryczne drzewa. Wyglądały zupełnie inaczej, niż te współczesne123RF/PICSEL

Niezwykła skamielina

W Kanadzie odkryto skamielinę drzewa, które wygląda jak z obcej planety. Zespół naukowców opisuje przypadek skamielin sprzed 350 milionów lat, które nie przypomina swoim wyglądem żadnego obecnie żyjącego gatunku. Badania zostały opublikowane w czasopiśmie „Current Biology”. Odkryte skamieniałości należą jednego z najstarszych gatunków drzew.

Odkryte zostały w Kanadzie, w dawnym jeziorze w północno-wschodniej części kraju. Gatunek nazwano Sanfordiacaulis densifolia. Nie osiągały jakichś gigantycznych rozmiarów, współcześnie chowałyby się pod koronami innych gatunków. Naukowcy przypuszczają, że najbliższym krewnym tego gatunku jest Incertae sedis.

Model Sanfordiacaulisa z uproszczoną strukturą rozgałęzień dla łatwiejszej wizualizacji. Dodano ludzi dla skali Tim Stonesifer/ CC BY-SAmateriały prasowe

Tak kiedyś wyglądała nasza planeta

Najwcześniejsze skamieniałe drzewa pochodzą z późnego dewonu, a te z wczesnego karbonu są zaledwie kilka milionów lat młodsze.

Korona odkrytych w Kanadzie starożytnych drzew rozciągała się na 5 metrów szerokości. Jednocześnie pień drzewa osiągał zaledwie 16 centymetrów grubości. Dlatego też jego wygląd porównano do szczotki do butelek. Korona drzewa przypominała gęsty baldachim złożony z długich liści.

Skamieniałe drzewa w Nowym Brunszwiku w Kanadzie prawdopodobnie ocalały dzięki trzęsieniu ziemi. Pod wpływem wstrząsów drzewa zepchnięte zostały z brzegu jeziora do wody, a osuwający się za nimi materiał wcisnął liście w dno. Jedno z pięciu odnalezionych drzew zachowało się szczególnie dobrze.

Na podstawie analizy skamieniałości naukowcy doszli do wniosku, że Sanfordiacaulis optymalizuje swój wzrost, przechwytując światło z zieleni w jego bezpośrednim otoczeniu. Świadczy o tym ogromny liściasty baldachim nieproporcjonalny do reszty wielkości. Mógł on liczyć nawet do 250 liści, z których każdy rozciągał się na 1,75 metra od pnia.

Można je porównać wyglądem do współczesnych paproci bądź palm. Te rośliny pojawiły się 300 milionów lat później i nie mają tak bogatych w liście koron, jak Sanfordiacaulis. Historia życia na naszej planecie składa się z etapów, których twory nie przypominają niczego, co znamy obecnie.

Mechanizmy ewolucyjne działające w głębokiej przeszłości zaowocowały organizmami, które z powodzeniem żyły przez długie okresy czasu, ale ich kształty, formy, architektura wzrostu i historie życia przyjęły różne trajektorie i strategie. Rzadkie i niezwykłe skamieniałości, takie jak drzewo z Nowego Brunszwiku, to tylko jeden z przykładów tego, co skolonizowało naszą planetę, ale zakończyło się niepowodzeniem eksperymentu.
Robert Gastaldo, paleontolog z Colby College i główny autor badania

Odkrywanie nowych najstarszych gatunków drzew pomaga uzupełnić luki w historii. Najwcześniejsze lasy na Ziemi nie były tak wysokie, jak współczesne. Większość starożytnych okazów była stosunkowo mała. Sanfordiacaulis miał mniej więcej 1,5 metra wysokości.

Zamość idzie na wojnę z plastikiemPolsat News