"Mistrzowie greenwashingu". Koncern oskarżony o zielone kłamstwa

Koncern Coca-Cola został oskarżony o wycofanie się ukradkiem z obietnicy osiągnięcia 25% opakowań wielokrotnego użytku do 2030 roku. Działacze ekologiczni nazywają to "klasą mistrzowską greenwashingu" i podkreślają, że takie działania podważają zaufanie do deklaracji firmy w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Coca-Cola
Coca-ColaJUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICAAFP

W 2022 roku Coca-Cola ogłosiła ambitny plan, w którym zobowiązała się, że 25% jej napojów będzie sprzedawanych w opakowaniach zwrotnych lub wielokrotnego użytku. Dotyczyło to zarówno butelek szklanych, plastikowych, jak i pojemników do ponownego napełniania przy dystrybutorach, takich jak "Coca-Cola freestyle dispensers". Elaine Bowers Coventry, dyrektor ds. klientów i handlu w Coca-Cola, podkreślała wtedy znaczenie tego kroku: "Przyspieszenie wykorzystania opakowań wielokrotnego użytku zapewnia dodatkową wartość dla konsumentów i klientów, wspierając nasz cel świata bez odpadów".

Jednak tuż przed tegorocznym globalnym szczytem na temat plastiku firma usunęła ze swojej strony internetowej stronę zawierającą tę obietnicę. Zamiast tego, jej aktualne cele skupiają się na recyklingu i zbiórce opakowań.

Nowe i mniej ambitne cele

Aktualne zobowiązania firmy obejmują między innymi wykorzystanie 35-40% materiałów z recyklingu w opakowaniach podstawowych, w tym zwiększenie wykorzystania plastiku z recyklingu do 30-35%. A także pomoc w zbiórce 70-75% butelek i puszek wprowadzanych każdego roku na rynek.

Wcześniejszy cel zakładał wykorzystanie 50% materiałów z recyklingu w opakowaniach do 2030 roku, co oznacza, że obecne zobowiązania są mniej ambitne niż poprzednie. Brak jest również konkretnego planu dotyczącego zwiększenia udziału opakowań wielokrotnego użytku w całkowitej produkcji firmy.

Działacze ekologiczni wyrażają głębokie rozczarowanie decyzją firmy. Von Hernandez, globalny koordynator grupy Break Free from Plastic, stwierdził: "Najnowszy ruch Coca-Coli to mistrzowska klasa greenwashingu. Porzucają wcześniej ogłoszone cele dotyczące ponownego wykorzystania opakowań i decydują się na zalewanie planety większą ilością plastiku, którego nie mogą nawet skutecznie zebrać i poddać recyklingowi. To tylko umacnia reputację firmy jako największego na świecie producenta plastikowych zanieczyszczeń”.

Organizacja Oceana również skrytykowała decyzję Coca-Coli. Matt Littlejohn, starszy wiceprezes ds. inicjatyw strategicznych, nazwał ją "krótkowzroczną" i "nieodpowiedzialną". "Coca-Cola ma obowiązek wziąć realną odpowiedzialność za odpady i zanieczyszczenia, które tworzy. Zamiast tego, znowu kopnęła plastikową butelkę dalej w przyszłość”.

Działacze ekologiczni wyrażają głębokie rozczarowanie decyzją firmy. "Najnowszy ruch Coca-Coli to mistrzowska klasa greenwashingu" - mówią działaczemateriały prasowe

Dlaczego opakowania wielokrotnego użytku są kluczowe

Eksperci podkreślają, że recykling nie jest wystarczającym rozwiązaniem problemu zanieczyszczenia plastikiem. Jednorazowe opakowania, nawet jeśli są poddawane recyklingowi, często trafiają do środowiska jako zanieczyszczenia. Według Światowego Forum Ekonomicznego, ilość plastiku w oceanach może się zwiększyć czterokrotnie do 2050 roku.

Greenpeace w swoim raporcie z 2022 roku stwierdził, że 90% wyprodukowanego plastiku nigdy nie zostało poddane recyklingowi. Działacze wzywają więc firmy do przejścia na modele biznesowe oparte na opakowaniach wielokrotnego użytku.

Coca-Cola od lat jest krytykowana za swój wkład w globalne zanieczyszczenie plastikiem. W raporcie Break Free from Plastic z 2023 roku firma została po raz szósty z rzędu uznana za największego na świecie producenta plastikowych odpadów. W tegorocznym audycie zebrano 33 820 sztuk plastikowych odpadów związanych z marką Coca-Cola, co jest najwyższą liczbą od początku projektu.

Odpowiedź firmy

W oświadczeniu Bea Perez, wiceprezes wykonawcza i dyrektor ds. komunikacji, zrównoważonego rozwoju i strategicznych partnerstw Coca-Coli stwierdziła: "Te wyzwania są złożone i wymagają lepszego wykorzystania zasobów oraz współpracy z partnerami, aby były w stanie doprowadzić do trwałych, pozytywnych zmian”.

Firma podkreśla, że jej zaktualizowane cele, obejmujące poprawę infrastruktury recyklingu, inwestycje w innowacje oraz współpracę z władzami lokalnymi i partnerami, są częścią szerszej misji poprawy bezpieczeństwa wodnego i redukcji emisji.

Decyzja Coca-Coli jest postrzegana jako część szerszego problemu wśród dużych marek, które nie radzą sobie z efektywnym rozwiązaniem problemu zanieczyszczenia plastikiem. Chociaż firma wskazuje na zwiększenie wykorzystania plastiku z recyklingu jako postęp, działacze argumentują, że te środki nie są wystarczające, aby sprostać skali problemu.

Według raportu World Economic Forum, jeśli obecne trendy się utrzymają, do 2050 roku w oceanach będzie pod względem łącznej wagi więcej plastiku niż ryb.

Te grzyby rosną nawet po przymrozkach. Boczniaki mają mnóstwo wartościPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas