Aktywiści zaatakowali UEFA. Chcą zakazu konkretnych reklam

Liga Mistrzów wróciła i pierwsze mecze play-off zostały rozegrane m.in. w czasie walentynek. I jednocześnie aktywiści z Fossil Free Football zaatakowali UEFA. Zarzucili jej wielką miłość do sponsorów odpowiedzialnych za niszczenie środowiska i wezwali do zerwania umów sponsorskich z liniami lotniczymi. W grę wchodzą kontrakty warte setki milionów euro rocznie.

Aktywiści zaapelowali do UEFA o zerwanie kontraktów z liniami lotniczymi. Na zdjęciu: Kylian Mbappe z PSG, które sponsoruje linia Qatar Airways
Aktywiści zaapelowali do UEFA o zerwanie kontraktów z liniami lotniczymi. Na zdjęciu: Kylian Mbappe z PSG, które sponsoruje linia Qatar AirwaysChristian Liewig - Corbis / ContributorGetty Images
partner merytoryczny
banner programu czyste powietrze

We wtorek Real Madryt wygrał z RB Lipsk, a Manchester City ograł FC Kopenhaga, natomiast w środę Lazio Rzym ograło Bayern Monachium i wreszcie Paris St. Germain pokonało 2:0 Real Sociedad San Sebastian - tak zaczęły się mecze play-off Ligi Mistrzów. To jedne z największych i najbardziej prestiżowych rozgrywek piłkarskich świata, w których udział biorą najwięksi giganci europejskiej i światowej piłki. I ich sponsorzy.

Zaskakujący apel aktywistów. Chodzi o samoloty i piłkę nożną

To właśnie ich dotyczy protest aktywistów z Fossil Free Football. "Liga Mistrzów powraca w walentynki! Świętujemy zatem trwający romans pomiędzy elitarną europejską piłką nożną a przemysłem paliw kopalnych" - napisali oni na Twitterze, zamieszczając grafiki z udziałem kilku wielkich linii lotniczych takich jak: Turkish Airlines wraz z logo samej UEFA, Qatar Airways z herbem Paris St. Germain, z którym Katarczycy są związani, Emirates z wizerunkiem AC Milan, Etihad Airways z broniącym trofeum Manchesterem City, itd.

Łącznie pięć ekip play-off Ligi Mistrzów gra z logo partnerów lotniczych, w grupach były jeszcze dwie kolejne, a Turkish Airlines jest sponsorem całych rozgrywek.

To są umowy na ponad 300 milionów euro rocznie.

Cytowany przez Euro News Michael Hardy z inicjatywy Game Changer Sponsorship Pledge zachęca fanów, sportowców i kluby, aby zerwać z tym sponsoringiem zanieczyszczającemu środowisko. "Europa została dotknięta przez rosnące temperatury, szalejące pożary i śmiertelne powodzie, a mimo to najważniejsze rozgrywki klubów piłkarskich na kontynencie nadal działają jak gigantyczny billboard dla linii lotniczych, odpowiedzialnych za ten stan" - uważa.

Gdzie się nie ruszymy w światowym futbolu, pojawiają się linie lotnicze - zwracają uwagę aktywiści. Qatar Airways jest ściśle związany z PSG i Interem Mediolan, Emirates - z AC Milan, Arsenalem czy Realem Madryt. Manchester City nierozerwalnie kojarzy się z Etihad, a saudyjskie linie Riyadh Air znalazły się w Atletico Madryt.

Także mniejsze linie weszły do piłki nożnej, bo przecież Borussia Dortmund reklamuje Eurowings, a PSV Eindhoven - tureckiego przewoźnika Corendon Airlines.

"Jeżeli piłka nożna chce istnieć dalej, musi istnieć świat. Futbol musi zerwać umowy z partnerami podważającymi przyszłość dyscypliny" - apelują aktywiści.

Gerard Pique na konferencji prasowej Qatar Airways
Gerard Pique na konferencji prasowej Qatar AirwaysKARIM JAAFAR East News

UEFA powinna wprowadzić zakazy na Euro 2024

Odnieśli się także do postępowania UEFA w sprawie nadchodzącego Euro 2024. O ile poprzedni turniej w 2021 roku odbywał się na całym kontynencie, w aż 10 krajach i na bardzo dużych odległościach, o tyle obecna impreza przeprowadzona zostanie wyłącznie w Niemczech.

To kraj duży, ale nie wymaga lotów samolotami, a jednak - jak podkreśla Fossil Free Football - UEFA wycofała się z pomysłu zakazu lotów w trakcie Euro 2024 dla zespołów, piłkarzy, sędziów i działaczy na rzecz podróży pociągami. Zakazu nie  będzie, a UEFA apeluje jedynie o "zdrowy rozsądek w tej sprawie", aby np. nie latać z Hamburga do Berlina, itd.

UEFA zachęca kibiców do podróżowania na letnie mecze koleją, oferując wielu posiadaczom biletów zniżki na bilety kolejowe i bilety komunikacji miejskiej. Zdaniem ekologów, to za mało, gdyż wygodnictwo uczestników Euro 2024 będzie duże i zapewne zdrowego rozsądku nie zastosują.

Zdaniem Fossil Free Football reklamowania linii lotniczych należy zakazać przy okazji meczów piłkarskich tak, jak zakazano palenia papierosów. Zarazem UEFA i FIFA powinny tak ustalać kalendarze gier i tak wybierać gospodarzy imprez, by ograniczyć konieczność lotów. Tymczasem mundial w 2026 roku odbędzie się na rekordowo dużym obszarze Kanady, USA i Meksyku, a Mistrzostwa Świata w 2030 roku przyznano kuriozalnie trzem kontynentom! Zacznie się w Argentynie, Urugwaju i Paragwaju i potem z nieznanych powodów przeniesie się na drugą stronę oceanu, do Hiszpanii, Portugalii i Maroka.

Mark Rutte, premier Holandii: Rozumiem aktywistów klimatycznych Polsat News
INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas